KOMPENDIUM WIEDZY DOTYCZĄCEJ PALIWA NA JACHCIE
z dnia: 2025-08-25
„Ciągnąc” temat opisany w SSI tu: Jerzy Kuliński (navsim.pl) Tadeusz Lis pokusił się o opracowanie „tekstu jednolitego” czyli kompendium wiedzy jak się pozbyć szkodliwych mikroorganizmów z paliwa jachtowych silników wysokoprężnych. Warto to sobie wydrukować, oblaminować i przechowywać w jaskółce mesy.
Bardzo Tadeuszwi dziękuję.
Zyjcie wiecznie!
Don Jorge
===============================================================
Kompendium wiedzy: jak skutecznie pozbyć się paliwowej zgryzot gnieżdżących się w zbiornikach paliwa
.
.
Czcigodni.
Bardzo dziękuję za tak żywe zainteresowanie moim poprzednim artykułem i za wszystkie pytania, które do mnie wysłaliście. Cieszę się, że temat walki z paliwowym koszmarkiem okazał się tak ważny i użyteczny. Ponieważ Wasze pytania często się powtarzały, postanowiłem zebrać najważniejsze kwestie i przygotować syntetyczny, zbiorczy poradnik, który w całości odpowiada na Wasze wątpliwości. Mam nadzieję, że ten materiał, który przygotowaliśmy z Jurkiem będzie dla Was również użyteczny. Walka z inwazją mikroorganizmów w zbiorniku paliwa to zadanie dość proste, ale wymagające pewnej skrupulatności i cierpliwości. Dobra wiadomość jest taka, że bez drogich, dedykowanych preparatów i urządzeń - nawet jeżeli diabeł stróż, który towarzyszy każdemu właścicielowi jachtu, wpakował nas w śmierdzący kłopot.
. Poniżej znajdziecie więc kompletny, mini poradnik, który krok po kroku przeprowadzi Was przez proces czyszczenia i zabezpieczania zbiornika. Wykorzystamy ogólnodostępne i ekonomiczne rozwiązania - jesteśmy bogaci, bo jesteśmy oszczędni. Pamiętajcie, że ten proces to także niezbędna profilaktyka po zakupie każdego używanego jachtu, aby uniknąć poważniejszych problemów w przyszłości.
. Krok 1: Diagnoza i utylizacja skażonego paliwa Pierwszym etapem jest precyzyjna diagnoza problemu. Pisaliśmy o tym z Jurkiem wcześniej. Choć galaretowata maź lub czarny szlam w odstojniku filtra są oczywistymi sygnałami, warto upewnić się co do skali zanieczyszczenia. Możecie użyć profesjonalnego testu paskowego (np. Marine 16 Diesel Bug Test Kit), który jest dostępny też w sklepach żeglarskich, aby potwierdzić obecność akterii. Ale nieprzepity nos zazwyczaj całkowicie wystarczy - nawet cień kwaśnego zapachu - paliwo weg! Należy wypompować do plastikowych kanistrów po 20 l (jakoś to trzeba zatargać), a następnie oddać do utylizacji w przeznaczonym do tego punkcie. Wiem, wiem, od razu przychodzi Wam do głowy, aby w zimie to spalić w piecu warsztatowym. Eh, wychowany w kanale, rozumiem Was głęboko… Ważna uwaga, zużyte filtry paliwowe nie nadają się do ponownego użycia i muszą zostać natychmiast wyrzucone.
. Krok 2: Mechaniczne oczyszczanie Po usunięciu paliwa, przystąpcie do mechanicznego czyszczenia wnętrza zbiornika. Myjnia samochodowa: Najprostszym sposobem jest przewiezienie zdemontowanego zbiornika na myjnię samoobsługową. Użyjcie lancy z gorącą wodą pod ciśnieniem, aby wstępnie wypłukać luźne osady. Abrazja na sucho: Wsypcie do zbiornika 2–3 kg żwirku dla kota oraz 5 litrów gorącej wody z płynem do naczyń. Szczelnie zamknijcie zbiornik i umieście go w bagażniku samochodu. Codzienna jazda przez 3-5 dni wystarczy, aby drgania i ruch żwirku dokładnie oczyściły wszelkie zakamarki, w tym spawane łączenia oraz trudno dostępne narożniki. Zbiornik będzie w środku lśnił.
. Krok 3: Czyszczenie parą i dezynfekcja chemiczna Po mechanicznym szorowaniu, zbiornik musi zostać zdezynfekowany. To jak wbicie osinowego kołka w serce wampira, zanim go pochowacie pod płotem cmentarnym na niepoświęconej ziemi… Czyszczenie parą przegrzaną: Wykorzystanie myjki parowej to najskuteczniejsza i najbezpieczniejsza metoda dogłębnego czyszczenia. Przegrzana para wnika w każdą szczelinę, skutecznie zabijając wszelkie pozostałe mikroorganizmy i odtłuszczając powierzchnię. Jest to kluczowy etap, który minimalizuje ryzyko nawrotu problemu. Dostępność: Myjki parowe możesz wypożyczyć w lokalnych wypożyczalniach sprzętu (np. Kärcher Center, wynajem to koszt od 50 do 150 zł za dobę) Alternatywnie, zapytajcie w samoobsługowych myjniach samochodowych, ponieważ niektóre z nich są wyposażone w myjki parowe do czyszczenia tapicerki. Dysza, tzw. łopatka wejdzie bez problemu przez wlew zbiornika. Spróbujcie się nie poparzyć zbyt boleśnie… To także świetna okazja, aby zaproponować przyjaciołom z przystani wspólny zakup myjki parowej. Na portalach aukcyjnych, takich jak Allegro czy OLX, używane myjki parowe (np. Kärcher SC) można znaleźć już za 150-200 zł. Oczywiście nie jest to profesjonalne narzędzie ale robotę swoją robi - nic więcej Wam nie trzeba. Doczyści Wam też świetnie elementy
ze stali nierdzewnej. Dezynfekcja: Po osuszeniu zbiornika, wlejcie do niego roztwór biocydu. Biocydy są substancjami czynnymi chemicznie, które w sposób ukierunkowany eliminują mikroorganizmy. Dzielą się one na takie główne kategorie: - Biocydy "szybkie" (ang. quick-kill): Ich zadaniem jest natychmiastowe zniszczenie już istniejącej kolonii. Działają poprzez atakowanie błon komórkowych drobnoustrojów lub zakłócanie ich procesów metabolicznych. Do tej grupy należą m.in. izotiazolinony oraz czwartorzędowe sole amoniowe (QAS). - Izotiazolinony (np. CIT/MIT – chloroisothiazolinone/methylisothiazolinone) są bardzo skuteczne, nawet w niskich stężeniach. Działają poprzez niszczenie enzymów komórkowych,
co prowadzi do szybkiej śmierci mikroorganizmów. Są szeroko stosowane w różnych gałęziach przemysłu, ale ich zastosowanie w paliwach wymaga odpowiednich formuł. Raczej tutaj nie eksperymentujcie sami. - Czwartorzędowe sole amoniowe (QAS) to związki o działaniu powierzchniowo czynnym. Aktywnie uszkadzają błony komórkowe bakterii i grzybów, co prowadzi do wycieku zawartości komórek i ich obumarcia. Ich wadą jest to, że nie zawsze są efektywne w silnie kwaśnym środowisku, które mogą tworzyć niektóre mikroorganizmy. - Biocydy "konserwujące" (ang. long-term preservation): Ich rola polega na zapobieganiu ponownemu rozwojowi kolonii. Dodaje się je do paliwa w znacznie mniejszych dawkach, aby utrzymać czystość układu. Przykładem jest dibromo-nitrylopropionamid (DBNPA), który szybko ulega biodegradacji, ale jest bardzo efektywny w zabijaniu drobnoustrojów, lub specjalistyczne mieszanki, które stabilizują paliwo i zapobiegają gromadzeniu się wody.
. Chemiczna prewencja i synergetyczne działanie dodatków - coś, czego potrzebujecie. Aby zapewnić długotrwałą ochronę, często stosuje się preparaty 2-w-1, które łączą biocyd z demulgatorem. Demulgator to substancja chemiczna, która rozbija emulsję (mieszaninę wody i paliwa), co pozwala wodzie osiąść na dnie zbiornika, skąd może zostać usunięta przez filtr odstojnikowy lub układ separatora montowany przed silnikiem. Usunięcie wody jest kluczowe, ponieważ to ona stanowi środowisko, w którym drobnoustroje mogą przetrwać i rozwijać się.
. Podsumowując, po pierwsze musisz jak 007 mieć licencję na zabijanie – użycie biocydu
"szybkiego" w celu dezynfekcji zbiornika po mechanicznym czyszczeniu. W drugim kroku - nie bierzesz jeńców. Zastosuj demulgator w celu usunięcia wody z paliwa.
Profilaktyka. Nie pozwólcie wrogowi przeniknąć na Wasz terytorium. Regularne dodawanie biocydu "konserwującego", aby zapobiec ponownemu rozwojowi kolonii.
. Zrozumienie tych procesów chemicznych pozwala na świadomy wybór odpowiednich preparatów i skuteczne zabezpieczenie układu paliwowego na długi czas. Co praktycznie zastosować, z preparatów łatwo dostępnych? Jeśli uznasz, że potrzebujecie preparatu do natychmiastowego zniszczenia istniejącej kolonii mikroorganizmów w zbiorniku paliwa, szukaj produktów zawierających następujące substancje aktywne:
. Preparaty na bazie izotiazolinonów:
- Grotamar 82: Ten produkt jest jednym z najczęściej rekomendowanych w środowisku morskim. Zawiera mieszaninę substancji aktywnych, w tym izotiazolinonów. Działa bardzo szybko, niszcząc błony komórkowe drobnoustrojów. Jest szczególnie skuteczny do dezynfekcji po mechanicznym czyszczeniu zbiornika.
Uważajcie! To jest straszny zajzajer - rękawice i maska są absolutnie niezbędne. - Liqui Moly Marine Diesel Protect: Choć jest to preparat o szerszym spektrum działania, również zawiera biocydy, które skutecznie zwalczają bakterie i grzyby. Często stosowany jest jako środek konserwujący, ale w wyższej dawce sprawdzi się również do szybkiej dezynfekcji. Jak wszystko z napisem marine działa jak odkurzacz przemysłowy w portfelu - Marine 16 Diesel Fuel Treatment: Ten środek, podobnie jak Grotamar, zawiera aktywne biocydy, które uderzają w mikroorganizmy w paliwie. Jest to produkt dedykowany do zastosowań morskich, co gwarantuje jego skuteczność w specyficznych warunkach. Uwaga o kosztach zakupu jak wyżej….
. Preparaty na bazie czwartorzędowych soli amoniowych (QAS): - Pachem-AMIC7: Jest to profesjonalny biocyd przemysłowy, który często jest stosowany w większych instalacjach paliwowych. Jego głównym składnikiem aktywnym są czwartorzędowe sole amoniowe. Chociaż jest trudniej dostępny dla indywidualnego klienta niż produkty z półki motoryzacyjnej, jego skuteczność jest bardzo wysoka. Nie jest drogi - polowanie się na pewno opłaci. - Smar Diesel Additive – Bio Diesel: Ten typ dodatków do paliwa często łączy w sobie QAS z innymi biocydami. Ich działanie polega na dezintegracji błon komórkowych mikroorganizmów, co prowadzi do ich obumarcia. Są to preparaty, które można znaleźć w sklepach motoryzacyjnych.
. Pamiętajcie, że każdy z tych preparatów należy stosować zgodnie z instrukcją producenta, aby zapewnić maksymalną skuteczność i bezpieczeństwo dla układu paliwowego. Nie przesadzajcie ze stężeniami - więcej nie znaczy tu lepiej. Propagujemy z Jurkiem zasadę - jesteśmy bogaci, bo jesteśmy oszczędni. Zamiast drogich, dedykowanych produktów morskich, z powodzeniem możecie użyć preparatów motoryzacyjnych. Sprawdzonymi, a zarazem ekonomicznymi środkami są Liqui Moly Diesel System Cleaner
(dostępny w sklepach motoryzacyjnych za ok. 50-70 zł) lub K2 Diesel Go! (za ok. 25-40 zł). Pozostawcie roztwór na minimum 4 godziny (do 24h), a następnie wylej i dokładnie wypłuczcie wnętrze czystą wodą, po czym całkowicie osuszcie sprężonym powietrzem.
. Krok 4: Kontrola i montaż końcowy
.
Przed zamontowaniem zbiornika, upewnijcie się, że jest idealnie czysty. Zamiast drogiego boroskopu, użyjcie kamery inspekcyjnej na USB, którą można kupić na Temu lub Allegro za ok. 30-80 zł. Podłączcie ją do smartfona, aby zajrzeć w każdy zakamarek i upewnić się, że nie ma żadnych pozostałości osadów. Następnie przystąp do montażu, wymieniając wszystkie gumowe przewody paliwowe, które mają ponad 10 lat, a także montując nowy filtr paliwa. Zbiornik przykręćcie przez przekładki elastomerowe - w sztormie spawy uszu będą znacznie mniej obciążone.
Krok 5: Zabezpieczenie i profilaktyka na przyszłość Ostatni etap to zabezpieczenie całego układu. Przed pierwszym uruchomieniem, zalejcie nowy filtr czystym paliwem z dodatkiem biocydu (bo coś z tej cholery mogło zostać w przewodach paliwowych lub zaworze jednokierunkowym. Następnie zatankujcie zbiornik do pełna, aby zminimalizować miejsce na kondensat, i wlejcie do baku preparat 2-w-1, taki jak Ceramizer CP (dostępny w sklepach motoryzacyjnych za 15-25 zł), który działa zarówno jako biocyd, jak i osuszacz. Na koniec, uruchomcie silnik na 10 minut na biegu jałowym, by preparat dotarł do pompy i wtrysków. Pamiętajcie o regularnej profilaktyce: sprawdzaj paliwo co 2-3 miesiące i wymieniajcie filtr co sezon, niezależnie od liczby przepracowanych motogodzin. Kosztuje to dużo mniej niż nie działający silnik w wysokim morzu. IMHO. Pozdrawiam Cały Klan.
T.L
----------------------------------------------------------------------------------.
DLA ZAGRANICZNYCH PRZYJACIOŁ
A Comprehensive Guide to Repairing and Preventing Microbiological Contamination in Marine Diesel Fuel Tanks Executive Summary
. Microbiological fuel contamination, commonly referred to as "diesel bug," represents a serious and widespread threat to marine vessels. The problem originates from the proliferation of microorganisms, such as bacteria, fungi, and yeasts, in the moist environment within fuel tanks. The effects of this infestation can be catastrophic, leading to clogged filters, severe engine damage, and even corrosion of fuel system components. This report presents a structured, multi-step repair protocol that combines thorough mechanical cleaning, thermal disinfection, and the precise application of chemical agents. T The approach emphasizes that an effective and lasting solution requires a comprehensive action plan, not just the temporary use of fuel additives. A key finding from the analysis is that the proper selection of chemical preparations must be based on their documented, precise function (e.g., a fast-acting biocide vs. a demulsifier), rather than on general claims made by manufacturers. Introduction: Understanding Fuel Contamination Defining “Diesel Bug” The phenomenon known in marine terminology as “diesel bug” is not a single organism but is a colloquial name for a complex microbiological contamination that affects diesel fuel systems. This infestation involves coexisting colonies of bacteria, fungi, and yeasts that thrive at the interface of the water and fuel phases inside the tank. As a result of their metabolic activity, a gelatinous deposit, known as biosludge, and organic acids are produced, which are the direct cause of problems in the fuel system. The Role of Water and Biodiesel The presence of free water in the fuel tank is an absolutely necessary condition for the growth of microbes. Water can enter the tank in various ways, but most often it is the result of water vapor condensation in the space above the fuel, caused by temperature changes. These microorganisms cannot live in pure fuel but form colonies in the water collected at the bottom of the tank or in droplets suspended in a fuel-water emulsion. The addition of biodiesel to diesel fuel (B7, B10, etc.) significantly exacerbates the microbiological problem. Biodiesel, being of biological origin, provides a rich source of nutrients for microorganisms, which accelerates their multiplication.
Furthermore, it is less stable than traditional fossil diesel, leading to its faster decomposition and the formation of deposits. Microbiological activity, including the multiplication of sulfate-reducing bacteria (SRB), can lead to severe pitting corrosion, especially in steel and aluminum tanks. This corrosion can proceed at rates exceeding 10 mm per year, leading to physical damage to the tank and the entire system. Diagnosis and Initial Assessment of Contamination Initial Indicators and Visual Signs Accurate diagnosis of the problem is the first step toward effective repair. Obvious signs of contamination include visual and sensory indicators, including the presence of biosludge (a black deposit) or a gelatinous slime in the fuel filter drain. A characteristic acidic or sulfurous smell, reminiscent of rotten eggs, is strong evidence that the fuel is contaminated and unfit for use. Professional Diagnostic Tools To precisely confirm and assess the scale of contamination, it is recommended to use a professional strip test, such as the Marine 16 Diesel Bug Test Kit. These tests allow for the quantitative determination of the contamination level, providing reliable data necessary for taking appropriate corrective actions. The Repair Protocol: A Structured Guide to System Cleaning Draining and Safe Disposal of Contaminated Fuel The first, absolutely necessary step is to completely remove the contaminated fuel from the tank. The fuel should be pumped into appropriate, sealed containers and handed over to a designated disposal point. It must be clearly emphasized that contaminated fuel is a special waste and its combustion in unsuitable furnaces, although it is a common practice, is highly dangerous and harmful to the environment. It is important that used fuel filters are not reused and are discarded immediately, as they are a source of secondary contamination. Mechanical Cleaning of the Fuel Tank After removing the fuel, mechanical cleaning of the tank interior must begin. Two effective methods are: 1. Hot pressurized water: A disassembled tank can be transported to a car wash and pre-rinsed to remove deposits using a hot water lance.
2. Abrasive (dry) method: A very effective and economical technique is to use an abrasive. Pour 2-3 kg of cat litter into the tank and 5 liters of hot water with dish soap. The tank should be sealed and placed in the trunk of a vehicle. Daily driving for 3-5 days ensures that vibrations and the movement of the abrasive thoroughly clean all corners, including welds and hard-to-reach areas, restoring the tank's interior to a perfectly clean state. The choice of mechanical cleaning method is not only dictated by the removal of visible deposits. Further analysis reveals a critical, functional dependency. Biocide manufacturers, such as Grotamar 82, explicitly recommend mechanical cleaning if biosludge is visible. The biocide kills the microorganisms, causing them to decompose and the dead biomass to precipitate. Failure to perform mechanical cleaning can cause the biomass and dissolved biosludge left in the tank to immediately block new fuel filters after the biocide is added, leading to engine immobilization in a dangerous situation. For this reason, mechanical cleaning is an essential part of the repair protocol, not only for the cleanliness of the tank but also to ensure the safe and effective operation of chemical agents. Chemical and Thermal Disinfection of the System After the mechanical cleaning stage, it is crucial to carry out disinfection. Superheated steam cleaning: Using a steam cleaner is one of the most effective and safest methods of deep disinfection. Superheated steam penetrates every crevice, effectively killing remaining microorganisms and degreasing the surface. Steam cleaners are readily available for rent at local equipment rental stores, such as Kärcher Center. Application of a biocide solution: After drying the tank, a biocide solution should be poured into it, which is the final and decisive stage of disinfection. This method is aimed at eliminating any microbes that may have survived the earlier cleaning stages. Technical Analysis of Chemical Agents Biocides: Functions and Categorization Biocides are chemically active substances whose purpose is to eliminate microorganisms. In the context of fuels, they can be divided into two main categories, operating at different stages: "Quick-kill" biocides: Their task is to immediately destroy an existing colony. They attack the cell membranes of microbes or disrupt their metabolic processes, leading to rapid death. Examples include Isothiazolinones and Quaternary Ammonium Salts (QAS). Isothiazolinones, such as
Chloroisothiazolinone/Methylisothiazolinone (CIT/MIT), work by destroying cellular enzymes, leading to the rapid death of microbes. In turn, QAS, with a surface-active effect, damage cell membranes, causing the cell contents to leak. "Long-term preservation" biocides: They are used to prevent the re-growth of colonies after cleaning. They are used in much smaller, preventive doses. An example is dibromo-nitrylopropionamide (DBNPA). Demulsifiers: The Key to Water Separation A demulsifier or emulsion breaker is a substance whose role is crucial in preventing microbiological contamination. It breaks the emulsion (a mixture of water and fuel), allowing the water to settle at the bottom of the tank. The removal of water is fundamental because it is the environment in which microorganisms can survive and thrive. The effective action of a demulsifier, combined with the regular removal of water from the tank via a separator, minimizes the risk of re-contamination. Product Recommendations and Practical Application The Key Distinction of "2-in-1" Additives To ensure long-term protection, 2-in-1 preparations that combine a biocide with a demulsifier are often used. Both specialized marine products and cheaper automotive alternatives are available on the market. However, it is worth verifying the manufacturers' claims. For example, products such as K2 Diesel Go! are presented in some sources as economical, multi-functional agents with biocidal and demulsifying effects. An analysis of official product data sheets, however, indicates that their primary function is to clean the injection system and reduce deposits. There is no mention of biocidal or demulsifying properties on them. It should therefore be emphasized that before purchasing a product, especially one that is to play a key role in the repair protocol, you should always verify its actual functions by consulting the official Technical Data Sheets (TDS) and Material Safety Data Sheets (MSDS) of the manufacturer, and not rely on common recommendations. Recommended Fuel Additives The table below compares the most frequently recommended additives, taking into account their documented function.
Grotamar 82: This is one of the most frequently recommended biocides in the marine environment. It has a broad, balanced spectrum of action against bacteria, yeasts, and fungi. It is self-dispersing, which facilitates its application, and has anti-corrosive and anti-oxidative properties. It has approvals from key engine manufacturers, such as MAN, MTU, Deutz, and Mercedes-Benz. Pachem-AMIC7: Described as a professional industrial biocide, often used in larger fuel installations. Its key active ingredient is Quaternary Ammonium Salts (QAS). It is a concentrated liquid that provides effective action in the oil and water phases. Final Assembly and Proactive Maintenance Post-Cleaning Inspection and Reassembly
Before reassembling the tank, you must ensure that it is perfectly clean. Instead of an expensive boroscope, you can use an economical USB inspection camera, which allows you to look into every corner and make sure there are no remaining deposits. Then, reassemble the tank, replacing all rubber fuel lines that are more than 10 years old, and installing a new fuel filter. Proactive Prevention Strategy The last step is to secure the entire system. Before the first start-up, the new fuel filter should be filled with clean fuel with a preservative biocide added to it, to remove potential contaminants that may have remained in the fuel lines or the check valve. Then, the tank should be filled to the brim to minimize the space for condensate , and a 2-in-1 agent, such as Ceramizer CP, which acts as a desiccant, should be poured into the tank. Finally, the engine should be run for 10 minutes at idle to allow the preparation to reach the pump and injectors. Long- term prevention includes checking the fuel every 2-3 months and replacing the filter every season, regardless of the number of hours worked, which is a much cheaper solution than repairing the engine at sea. Safety and Health Issues Handling chemical agents, such as biocides, requires strict adherence to safety rules. With regard to products such as Grotamar 82, which are highly concentrated, appropriate personal protective equipment (PPE) must be used. The use of gloves and a mask is required and, depending on the manufacturer's recommendations, long sleeves, pants (or a jumpsuit), closed-toe shoes, and eye protection. Biocides are often flammable liquids and can be harmful if swallowed, in contact with skin, or inhaled. They should be used only in well-ventilated areas and inhalation of vapors should be avoided. Conclusion Effective control of microbiological contamination in marine fuel tanks requires the adoption of a comprehensive protocol that goes beyond the mere addition of chemicals. The success of the repair depends on precisely carried out stages: from thorough diagnosis, through the removal of contaminated fuel, mechanical and thermal cleaning, to the application of properly selected chemical agents. Understanding the differences between the functions of individual biocides and demulsifiers is key to choosing the right preparations. Ultimately, only proactive and regular maintenance of the fuel system can ensure its reliability, which is absolutely critical for the safety and trouble-free use of the vessel.
|