OPTYMALIZACJA ZASILANIA SILNIKA JACHTOWEGO
z dnia: 2025-01-06


Porada praktyczna, wnikliwa i kompletna.

Tadeuszowi bardzo dziękuję w imieniu Klanu SSI.

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

==============================

Kupiłem wczoraj dwie, rekomendowane przez Ciebie pompki HEP-02A; wyglądają bardzo porządnie. Czy wobec powyższego zechciałbyś udzielić mi konsultacji, bo męczą mnie poniższe pytania:

.

* 1. czy układ będzie dobrze działać, przy wydajności pompki 80 - 120 l/h vs pobór silnika, ok. 2-3 l/h, czyli duuużo mniej ? (pytam na wstępie, bo nie pamiętam, czy Farymann ma powrót paliwa do zbiornika).

.

* 2. jeśli jednak Farymann nie miałby powrotu paliwa, to: czy pompa będzie tłoczyć, aż rozsadzi coś w układzie paliwowym, lub sama się spali (jeśli przewody i połączenia wytrzymają; chyba najsłabszy jest szklany zbiornik filtra Vanval'a) ?

.

* 3. czy mogę pompkę uruchomić "na sucho", na kilka sekund, aby sprawdzić, czy to w ogóle działa ?

.

* 4. czy wiesz, czy taka pompka jest przelotowa i kiedy silnik już zassie paliwo, to może dalej pracować sam, także przy braku napięcia w sieci ? –

.

* 5. czy pompka działa jak zawór jednokierunkowy (byłoby jeden wąż i dwa cybanty mniej), - mam metalową pompkę ręczną do zasysania paliwa ze zbiornika; czy wg Ciebie mogę jej użyć zamiast gruszki, czy uważasz że gruszka jest lepsza ?

.


-------------------------------

Oto odpowiedzi:

1. Wydajność pompki (80-120 l/h) vs. pobór silnika (2-3 l/h): tak duża różnica wydajności pompki w stosunku do poboru przez silnik nie jest problemem, o ile układ posiada powrót paliwa do zbiornika. W przypadku braku powrotu, nadmiar paliwa musi być w jakiś sposób rozładowany. W niektórych układach pompki tego typu mają wewnętrzny zawór nadciśnieniowy (tzw. bypass), który pozwala na krążenie paliwa w układzie bez nadmiernego wzrostu ciśnienia. Trzeba to jednak potwierdzić dla konkretnego modelu HEP-02A. Z mojego doświadczenia większość jednak ich nie ma – to zależy czy w instrukcji była rekomendowana do użycia z instalacjami ogrzewania postojowego.

.

2. Brak powrotu paliwa — co się stanie? Jeśli Farymann nie ma powrotu paliwa, to trzeba sprawdzić, czy pompka HEP-02A ma wbudowany bypass (zawór nadciśnieniowy) lub automatyczne wyłączanie po osiągnięciu określonego ciśnienia.

Jeśli nie, istnieje ryzyko:

- a. Wzrost ciśnienia — Może to spowodować pęknięcie najsłabszego punktu układu (np. wspomnianego szklanego filtra Vanval'a) – ale to raczej mało prawdopodobne, jeżeli szklany zasobnik nie został zarysowany.

- b. Uszkodzenie pompki — Jeśli układ się zatka z dowolnego powodu – np. glony w oleju napędowym z dodatkiem biokomponentów, to pompa może się przegrzać lub ulec awarii. Jeśli w HEP-02A nie ma wewnętrznego bypassu, można rozważyć montaż zewnętrznego zaworu bezpieczeństwa lub obejścia z powrotem paliwa do zbiornika.

.

3. Uruchomienie pompki "na sucho": Zasadniczo uruchamianie pompki "na sucho" na kilka sekund nie powinno jej zaszkodzić (na 100%), ponieważ pompki tego typu są przeznaczone do pracy w warunkach przejściowych, gdy paliwa chwilowo brakuje (np. na początku ssania). Jednak dłuższe działanie bez cieczy może doprowadzić do przegrzania, ponieważ paliwo pełni również funkcję chłodzącą. Na kilka sekund można ją włączyć, ale nie na dłużej.

.

4. Czy pompka jest przelotowa (działa przy wyłączonym zasilaniu)? W większości przypadków pompka HEP-02A nie ma pełnego przelotu bez zasilania. Gdy jest wyłączona, może blokować przepływ paliwa, ponieważ wewnętrzne zawory zwrotne (klapowe) są zamknięte. W praktyce oznacza to, że jeśli silnik ma własną pompę ssącą (np. wtryskową), może nie być w stanie pobierać paliwa przez wyłączoną HEP-02A. Aby ominąć ten problem, czasem stosuje się obejście (bypass) z zaworem jednokierunkowym. Ale ponieważ używałem wielu takich pompek, to wiem, że pompa w silniku zazwyczaj przez większość z nich przeciągnie bez problemu paliwo, gdy ta będzie wyłączona.

.

5. Czy pompka działa jak zawór jednokierunkowy? Nie, pompka HEP-02A nie działa jako pełnoprawny zawór jednokierunkowy. Ma zawory wewnętrzne zwrotne, które zapobiegają cofaniu się paliwa, ale nie jest to równoznaczne z pełną funkcją zaworu jednokierunkowego. Jeśli chcesz zrezygnować  z oddzielnego zaworu zwrotnego, warto to dokładnie sprawdzić. Dmuchnij w nią mocno w kierunku przeciwnym do tłoczenia. Jeśli zawór zwrotny nie jest integralną częścią pompki, lepiej zainstalować osobny zawór jednokierunkowy w linii ssącej.

.

6. Ręczna pompka metalowa vs. gruszka: Zarówno metalowa pompka ręczna, jak i gumowa gruszka pełnią tę samą funkcję — umożliwiają ręczne zassanie paliwa. Wybór zależy od preferencji:

- a. Metalowa pompka ręczna — zwykle jest trwalsza, mniej podatna na uszkodzenia mechaniczne i lepiej znosi kontakt z agresywnymi paliwami.

- b. Gruszka gumowa — lżejsza, łatwiejsza w użyciu, ale może się zużywać (pękanie, uszkodzenie zaworów wewnętrznych). Jeśli masz już metalową pompkę, możesz jej śmiało użyć. Pod względem trwałości jest lepsza niż typowa gumowa gruszka. A poza tym jesteśmy bogaci bo jesteśmy oszczędni.

 

.

Zamiast podsumowania. Sprawdź, czy układ Farymann ma powrót paliwa. Na 99% ma)

1. Jeśli nie, sprawdź, czy HEP-02A ma bypass.

2. Pompka może pracować "na sucho" przez 2-3 sekundy.

3. HEP-02A może nie być przelotowa bez zasilania – ale raczej jest

4. Może działać jako zawór jednokierunkowy

5. Metalowa pompka ręczna jest bardziej niezawodna niż gumowa gruszka.

.

Gdyby w Waszych silnikach, wystąpiła konieczność ustabilizowania ciśnienia paliwa, to proponuje, abyście kupili uniwersalny regulator z odprowadzeniem bocznym do zbiornika (koniecznie z manometrem).

Jeżeli nic nie wiecie o silniku, to ustawcie ciśnienie w granicy 1,6-1,9 bara. A potem eksperymentujcie tak, aby hektolitry paliwa nie płynęły przez rurkę przelewową.

ILUSTRACJE:

/

1. Większość wersji ma wbudowany zawór zwrotny

.

/

2. Tak pompka  wygląda w środku.  Elektronika przesyła sygnał na cewkę solenoidu.

.

/

Tak wygląda uniwersalny regulator ciśnienia. Wybierz wersję dla oleju napędowego.

.

 

Pozdrawiam Cały KLAN SSI

T.L

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=4193