KWARTALNIK „MORZE” – LATO 2024
z dnia: 2024-07-16


Mam przyjemność zaprezentowania PT Czytelnikom i Skrytocztaczom SSI nowy numer kwartalnika „MORZE”. Czasy mamy „przedwojenne”, a więc w numerze tematyka okrętów dominuje. Z specjalnym zainteresowaniem przeczytałem artykuł zawierającym rozważania czy Polsce flota wojenna w ogóle jeszcze jest potrzebna. Ten temat chodzi mi po głowie od dawna, a przebieg wojny rosyjsko-ukraińskiej na Morzu Czarnym jakby wskazywał, że większe jednostki wojenne na małych morzach już w pierwszych dniach nowoczesnymi środkami prowadzonej wojny są skazane na zagładę przez lotnictwo i rakiety. A więc czy nam, nad małym, ciasnym Bałtykiem nie pozostaje nic innego jak silna, a szczelna obrona przeciwdesantowa wybrzeża?

Z ukontentowaniem odnotowuje powrót do rozważań nad transportowymi perspektywami wykorzystania Kanału Z-Z.

Teraz zwracam uwagę, że Zastępcą Redaktora Naczelnego „MORZA” została Hanka Ciężadło. Gratulacje !

Dla porządku przypominam, że cena papierowego numeru wynosi 24,95 zł. Do nabycia jest także wydanie  internetowe.

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

===========================

OD REDAKTORA NACZELNEGO „MORZA”

W letnim numerze „Morza„ rozmawiamy z Moniką Dmochowską, panią kierownik Sekcji Ptaków w Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym. Powód jest dość ciekawy, a zapewne nie wszystkim znany. Otóż w ogrodzie tym przebywa pingwinka „Kokosanka”, która jest albinosem. Umieściliśmy ją nawet na okładce letniego numeru, i mamy nadzieję, że nie ochłodzi to letniej pogody w tym sezonie. O „Kokosance” zrobiło się głośno ze względu na jej zwycięstwo w dość niezwykłym plebiscycie o nazwie „March of the penguin madness”, którego organizatorem jest stowarzyszenie non-profit „Penguins International”, zajmujące się na co dzień ochroną pingwinów. Szczegóły rywalizacji w plebiscycie, jak i fakty z życia „Kokosanki” oraz jej rodziny znajdziecie w samym wywiadzie.

Od dr. Piotra Syryczyńskiego, wieloletniego konsultanta rządowego ds. energetyki, dostaliśmy interesujący tekst, opisujący pomysł na wykorzystanie kanału przez Mierzeję Wiślaną. W artykule „Koncepcja Elblomax” autor proponuje konstrukcję dedykowanych katamaranów, które mogłyby efektywnie przewozić do Elbląga zarówno turystów, jak i towary, a nawet gazy typu LPG, propan i butan. Kanał od początku budził kontrowersje, ale pan Piotr stoi tutaj na stanowisku, że ostatecznie powstała wersja kanału została zrobiona choć za mała i za płytka. Porównuje również nasz kanał do inwestycji Prus z czasów Bismarcka, kiedy powstał Kanał Kiloński i Kanał Cesarski do Szczecina (obecnie Kanał Piastowski). Tekst jest bardzo analityczny i mamy nadzieję, że wprowadzi nowy wątek do dyskusji na temat wykorzystania portu w Elblągu. Poprosiliśmy także o konsultację okrętowe biuro projektowe „Remontowa Marine Design & Consulting” sp. z o.o. Wynika z nich, że pewne szczegóły tej idei należałoby zweryfikować (np. przy przewozie gazów zastąpić katamarany jednokadłubowcami). Będziemy śledzić dalsze losy tego pomysłu.

W numerze znajdziemy również kolejny odcinek niepublikowanych wcześniej wspomnień marynarza ORP „Błyskawica” - Leona Janowskiego, tu już bardzo wojenny. Z czasów historii II wojny światowej mamy dwa teksty odnoszące się do walk na Pacyfiku, pierwszy to „Bosman Ushida powró[1]cił”, opisuje historię pancerników „Yamoto” i „Musashi”, a drugi przedstawia szczegóły i aktualne teorie dotyczące bitwy na Morzu Filipińskim w 1944 r.

Nasz specjalista ds. marynarki wojennej, kom. por. Grzegorz Kolański, przedstawia analizę związaną z ostatnimi dyskusjami, zainicjowanymi po części przez Jacka Bartosiaka („Strategy&Future”), dotyczącymi kwestii, czy Polska Marynarka Wojenna jest Polsce potrzebna. W tym numerze prezentujemy część pierwszą, w dalszych będziemy kontynuować te rozważania.

Przy okazji jedno sprostowanie, w zeszłym numerze pojawiły się niespójne odniesienia rodzajowe w tekstach o żaglowcu „Bonawentura”. Zwróciła nam na to uwagę jedna z Czytelniczek. Otóż Bonawentura to imię męskie, wywodzące się z czasów św. Franciszka z Asyżu i pochodzi od włoskich słów bona i vantura, co oznacza dobry los. Czytelniczce dziękujemy za zwrócenie uwagi, a „Bonawenturze” życzymy, żeby cały czas los był dla NIEGO jak najlepszy.

W niniejszym wydaniu pojawił się także wątek sportowy, współtworzony z Polskim Związkiem Żeglarskim, który w tym roku również, tak jak „Morze”, obchodzi 100. rocznicę powstania. Podobnie zresztą jak  Yacht Klub Polski, który z tej okazji zorganizował dwie morskie imprezy, jedną w Chorwacji, drugą w Grecji. W obu wzięło łącznie udział 26 jachtów! Są też relacje wspomnieniowe z rejsów oraz – jak zwykle – stałe działy.

Marcin Buś

----------------------------------

CO W NUMERZE:

.

3 - Przez peryskop

6 - Koncepcja „Elblomax”

10 - Nowe szlaki, nowe możliwości

13 - Warto, ale się nie opłaca

14 - Dawno temu w Morzu | Niezmienny Golfstrom... czyżby?

15 - Zakamarek Marka Koszuta.  Pamiętnik marynarza ORP „Błyskawica” Leona Janowskiego – cz. 2

24 - „Kokosanka”, nasz wyjątkowy pingwin (okładka)

27 - Bosman Uchida wrócił!

31 - Historia transatlantyków | Campania – największy, najszybszy, najlepszy

33 - M/V „CORDIGLIERA” – czyli jak opłynąłem dookoła Amerykę Południową, cz. 3

37 - Jubileuszowe Regaty 100-lecia YKP

41 - Dziennik rejsu na s/v Dar Pomorza

45 - Rondo im. Wojciecha Żychskiego

46 - Największa bitwa

53 - Kulminacja

55 - Świat żaglowców

58 - Tragiczny lot porucznika Madejewskiego

59 - Kilka kwestii w dyskusji o marynarce wojennej, cz. 1

62 - Prawie wszystko o konkursach Naviga

64 - Sprawy wojenno-morskie | Z życia flot

66 - Korwety typu Visby

70 - Republika Morska Pisa (Piza)

72 - Gdyńskim Kosynierem przez dwa oceany

75 - Sprawy dziwne i ciekawe

77 - Przystań hobbystów

81 - Bigdy więcej morza - fragment powieści

83 - Unikaj statków gdzie nie mają zwierząt

84 - „KOLORY MORZA” wystawa malarstwa marynistów z Wielkopolski

86 - Paryż 2024: zmiana warty w polskim żeglarstwie

88 - Polscy żeglarze w formie przed igrzyskami

90 - „AD ASTRA” – astronawigacja dla praktyków i hobbystów | recenzja

91 - Krzyżówka

92 - Archiwum Neptuna

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=4147