RAA – WAŻNY PORT W SUNDZIE
z dnia: 2021-11-28


Zbliżamy się do Kattegatu wzdłuż szwedzkiego brzegu. Raa to nadal

bardzo ważny port Sundu mimo, że Helsinborg energicznie odrabia zaległości.

Namawiam do zapisywania tego serialu na pendrive. Może jakiś planik sobie

wydrukujecie i zalaminujecie.

Drugiego, rozszerzonego i zaktualizowanego wydania locyjki „SUND – przewodnik dla żeglarzy

spodziewajcie się w kwietniu 2022.

------------------------------

Póki co – zaopatrujcie się w tegoroczną locyjkę ”Kalmarsund i Oland”. Jeśli w waszym

ulubionym sklepie brak – mailujcie do wydawcy druknow@gdansk.home.pl

Żyjcie wiecznie!

Don Jorge

_________________________________________________

12.  RAA (SE)

(55o58,5’N  i  012o44,8’E)

 

Raa to stara rybacka wioska, położona u ujścia rzeki o tej samej nazwie.

Nazwę można chyba tłumaczyć jako cały fort. Teraz jeszcze próbuje

bronić swojej rybackiej tożsamości, ale nie da się już ukryć, że stanowi

tylko południowe przedmieście równie starego miasta Helsinborg.

Do roku 1966 port Helsinborg nie miał wydzielonej przystani jachtowej,

na czym Raa wychodził doskonale. Teraz wszystko się zmieniło, ale nie

uprzedzajmy kolejnego rozdziału.

.

.

.

.

.

.

 


W porcie Raa doliczyłem się 7 jachtklubów. Oto siedziba jednego z nich. Co wam przypomina ?

.

A więc Raa to duży port jachtowy, którego pojemność powiększa się stale poprzez anektowanie kolejnych nabrzeży rzeki Raa.

Położenie Raa dla dogodności żeglugi jachtowej ma znaczenie strategiczne. Leży bowiem bardzo blisko wylotu Sundu na dużo szersze wody Kattegatu. Wejście do portu jachtowego Raa znajduje się w odległości zaledwie 3,5 Mm na SEE od wejścia głównego do portu Helsinborg – Nordhamnen.

Na tym odcinku rozciągają się liczne rejony przeładunkowe jak: Bulkhamnen, Sydhamnen, Vasthamnen.  Brzegi Sundu na wysokości Raa zbliżają się do siebie na odległość 6 Mm, a wyspa Ven jest stąd nadal doskonale widoczna, sprawiając wrażenie akwenu dobrze osłoniętego od strony południowej.  Tylko ten groźny Kattegat od północy! Pomiędzy Raa a Backviken (na Ven) kursują rącze promy, na które koniecznie musicie mieć baczenie. No i brzeg duński tuż, tuż !

.

MIEJSCOWOŚĆ. Raa, mimo, że to teraz tylko miejskie peryferia, ma długą historię, co niewątpliwie sprawdzicie w pobliskim muzeum morskim (Raa museum for fiske och sjofart). W bosmanacie portu podarują wam folderek (w narzeczu dorzecza) z planikiem, który także zaprowadzi was do Raavagens Kopcentrum, czyli do bankomatu, poczty, marketu, trzech zabytkowych kościołów różnych wyznań, pawilonu muzyki,  a może nawet do dyskoteki.

.

PORT jachtowy zbudowano od razu z dużym rozmachem u ujścia rzeczki Raa, na jej południowym brzegu. Osłonięty jest falochronem narzutowym. Ma dwa wejścia. Główne, wspólne z przystaniami rybackimi, basenem stoczniowym i nabrzeżami przeładunkowymi, to właściwe koryto rzeczki Raa. Nowe wejście, prowadzące tylko do przystani jachtowej, usytuowane jest w SE narożniku basenu. Tego drugiego nie rekomenduję. Jest płytsze, wąskie i przeważnie zatłoczone jachcikami regatowymi, którym przeważnie towarzyszą szybkie motorówki trenerów i instruktorów. Bosmanaty są dwa.


Z lotu drona

.



Jeden na prawym brzegu rzeczki Raa, drugi na zapleczu głównego nabrzeża basenu jachtowego. Decyzyjnym gospodarzem portu jachtowego jest Raa Hamnforening Gasthamn. Telefon + 46 42 26 16 35.

Do basenu jachtowego mogą zawijać jachty o zanurzeniu do 2 m i długości do 15 metrów. Wysokość opłaty postojowej – standardowa, czyli 200 SEK. Większe jednostki muszą szukać gościny w korycie rzeczki Raa. Prąd rzeczki Raa na ogół nie przekracza prędkości 1,5 węzła i nie powinien sprawić wam jakichś niespodziewanych kłopotów. Problemem może okazać się tylko morski prąd poprzeczny na wejściu. Trzeba być na to przygotowanym. Silne wiatry SE (jak już było na wstępie) mogą obniżyć lustro wody nawet o 1,5 m w stosunku do stanu średniego.

Wachlarz usług portu – szeroki. Oczywiście eleganckie pomieszczenia sanitariatów. Także pochylnia, żurawik 500 kG, żuraw samojezdny na zamówienie, serwisy silnikowe, rent a bike, usługi żaglomistrzowskie i szkutnicze. Na terenie portu znajdziecie też sklep żeglarski, a w nim bogatą ofertę map morskich. Uciechy kulinarne zapewnione. Supermarket i apteka blisko. Informacja dla cyklistów – do centrum Helsinborga to tylko 7 km.


Jachty cumują też do nabrzeży rzeki.

.

 

PODEJŚCIE. Nawigacja podejścia jest tak łatwa, że zaniechałem rysowania orientacyjnej mapki. Jeśli rozpoczniecie ten manewr z rejonu czerwonej pławy świetlnej E7 (Fl.(3)R.9s) to wszystko pójdzie jak z płatka. 

   Do portu zbliżać się możecie w bardzo szerokim sektorze kursów od 002o – do 137o (sektory światła wejściowego zielony, czerwony, biały). Jednak gdy zbliżycie się do brzegu na odległość około 0,5 Mm, powinniście położyć jacht na krk.036o, celując dziobem  w białą latarenkę głowicy falochronu północnego. Jest to biała cylindryczna laterna na kratowej podstawie. Światło Raa (Q.WRG.9M).

 

  

Port jachtowy Raa wita gości za dnia i nocą.

.

 

Na tym kursie już tylko sektor biały.  Za dnia dogodnym brzegowym obiektem orientacyjnym jest secesyjnej architektury wieża ciśnień w tle portu. Przed wejściem głównym, czyli w ujście rzeczki Raa nie wystawiane są żadne pławy, co oczywiście nie oznacza, że nie musicie trzymać się sugerowanego kierunku, z którego zejdziecie w prawo dopiero w bezpośredniej bliskości głowicy falochronu północnego.  Głowica wyspowego falochronu zachodniego nocą jest podświetlona. Na niej też tablica informująca, że zawijacie do portu Raa, w którym jesteście mile widziani. q

 

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3837