JEZIORO DĄBIE JEST WYJĄTKOWE !
z dnia: 2020-09-04


Niedawno kusiłem PT Czytelników i Skrytoczytaczy SSI  Kalmarsundem, Rugią, teraz przyszła kolej na Jezioro Dąbie.

Zabierając się na Rugię, to Dąbie jest prawie po drodze. Szecinianin Marek Borkowski już w pierwszym zdaniu

orzeka, że Jezioro Dąbie jest wyjątkowe. Podzielam ten pogląd – może byście spróbowali weryfikacji. Główną atrakcję

stanowi wrak niemieckiego tankowca „Urlich Finsterwalder” o konstrukcji żelbetowej (nie betonowej, nie siatkobetonowej,

nie żelazobetonowej !). Wymiary kadłuba – długość 90 m. szerokość 13 m, szacunkowa masa 3 tysiące ton, miejsce

budowy – Rugenwalde (Darłowo) . Rok budowy – 1941. Kadłub prezentuje obecnie zły stan spowodowany przede

wszystkim fatalnej jakości użytego kruszywa, po prostu – zaglinionej pospólki i być może użycia do betonowania wody morskiej.

Inna  ciekawostka to stałe miejsca wystawiania sieci rybackich. To chyba tradycja tych wód („porządek musi być”)

Warto zawinąć do uroczej przystani Camping Mariny dopóki pełno kwiatów i zieleni.

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

=====================================

Don Jorge

Jezioro Dąbie jest wyjątkowe. Czwarte w Polsce pod względem powierzchni.

Poprzez Inoujście (na północy) ma połączenie z głównym torem wodnym Szczecin - Świnoujście. Stąd już skok na Zalew Szczeciński i, troszkę dalej, na morze. Przeciekawy akwen stanowi niemiecka część Zalewu.

Jezioro jest płytkie. Żeglarze nieznający jeziora muszą mieć uwagę skupioną na sprawnej sondzie. Ta głębokość i oczyszczająca się woda powodują, że jezioro zarasta.

Zachodnie brzegi obfitują w kanały i wyspy;  zda się nietkniete ludzką stopą. 700 m od przystanku tramwaju...

/

...

Przykładem niech będą Kanał Święta i Kanal Węża (oficjalna nazwa to Kanał Wydrnik). Moim zdaniem są to najpiękniejsze miejsca w okolicy.

Niemałą atrakcją dla przyjezdnych jest "Betonowiec". Jest to siatkobetonowa barka z czasów poprzedniej administracji, osadzona na dnie na wspomnianym już Inoujściu.

Tuż po wojnie leżała obok toru do Świnoujścia. Po kilku nieudanych pomysłach ostatecznie spoczęła w obecnym miejscu.

/

.

/

fot: Halina Puławska

.

 

Przez jezioro prowadzą tory oznaczone bojami. Główny od ujścia Regalicy do Ziemi Umbriagi (oficjalna nazwa Czapina). Tor poprzeczny z Dąbskiego Nurtu (Kanał Jacka) do przystani HOM (Harcerski Ośrodek Morski) i nowopowstałej Mariny Dąbie. Trzeci tor prowadzi od toru głównego do południowej części jeziora, czyli Małego Jeziora Dąbie. Jest jeszcze jeden tor: od głównego do Lubczyny. 

Tory zapewniają głębokość rzędu 3 m. Tor Główny ma docelową głębokość 3,5 m. Stanowi on rezerwuar kry podczas akcji lodowej na Odrze. 

Corocznie ubywa sieci rybackich. Jest ich znacznie mniej niż kilka lat temu. Końce sieci oznaczone są biało - czerwonymi kwadratami. Wolna droga jest po stronie białej.

Przystanie zlokalizowane są na południowym brzegu. Jedyny port w pozostałej części jest w Lubczynie. Kilka lat temu przystań ta została rozbudowana.

Na brzegach jeziora usytuowane są tak zwane zakątki. Są to drewniane nabrzeża ze stołami i ławkami pod wiatami i sanitariatami chemicznymi (niektóre).

Jednak tylko dwa z nich dostępne są dla jachtów balastowych. 

 

Żyj wiecznie!

Marek

 

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3681