BAŁTYCKIE REGATY (2)
z dnia: 2019-03-06


Lech Lewandowski – kontynuując temat baltyckich regat sięgnął po jacht, który w Polsce pojawił się prawie pół wieku temu.

Jacht został zaprojektowany pod formułę półtonnika IOR. W tamtym czasie była to dla nas konstrukcja rewelacyjna. W klasie

Half-Tone IOR z konkurencją robił co chciał. Przy okazji ośmieszając niskiego ”naleśnika z rancikiem” HTC-30. To, że był

to jacht szybki widać było na każdej liście wyników regat. Dla mnie inna sprawa była ważniejsza – „Carter 30” to jacht

absolutnie dzielny. Krótko mówiąc – nie należało go w sztormie pouczać. On sam wiedział jak przetrwać białe piekło.

Na carteropodobnym jachcie „Temi” Małgorzata i Wojtek Kmitowie okrążyli świat („Cztery lata na hustawce”).

O tym jachcie było w SSI wiele razy – na przykład tu: http://kulinski.navsim.pl/art.php?id=1095&page=30

A tak podsumowując ocenę „Cartera 30” -  Jacht „MILAGRO V” to był właśnie „Carter 30” :-)

I dziś jeszcze możecie go zobaczyć w Górkach Zachodnich. Wabi się „Caper” i ma kolor pomarańczowy.

Lech dobrze trafił podając go jako przykład.

Zyjcie wiecznie !

Don Jorge

============================================

Don Jorge,

Czasem nachodzi człowieka by spróbować czegoś nowego, innego. Mnie też swojego czasu coś naszło (lepiej późno niż wcale) i postanowiłem wziąć udział w regatach samotnych żeglarzy. O ile z wyborem regat nie miałem problemów bo zawsze myślałem o Bałtyckich Regatach o Puchar Poloneza ze sporą tradycją, o tyle nad wyborem jachtu (pływam na czarterowanych za swoje) trochę się zastanawiałem. Po przeglądnięciu licznych ofert wybrałem CARTERA 30.

Dlaczego CARTER 30 ?

Wydawało mi się, że dla starszego już, nie tak silnego żeglarza i do samotnej żeglugi to optymalna wielkość. Sądzę, że był to właściwy wybór bo pływam już na nim, nie tylko w regatach i nie tylko samotnie, cztery sezony.

 

/

Foto: CARTER 30; S/Y GRENADA – Ryszard Klimek

.

Nie jest to jacht do regat czysto sportowych, klasowych, olimpijskich czy wielkich, komercyjnych bo nie o takich regatach mowa ale upewnił mnie w moim wyborze test jachtu jaki znalazłem w „Żaglach” z marca 2002r.

Może nie wszyscy mieli okazję CARTERA 30 poznać, zwłaszcza młodsi adepci żeglarstwa więc parę słów o tym jachcie, zaczerpniętych ze wspomnianych już „Żagli”. Mam nadzieję, że Redaktor Naczelny Waldemar Heflich i autor tekstu Marek Jurczyński nie będą mi mieli za złe, że przytoczyłem trochę tekstu i załączyłem  rysunek jachtu.

Konstrukcja Dicka Cartera z drugiej połowy lat 70 rodem ze Szwecji, produkowana w sporej ilości i u nas w latach 80. Jacht o staromodnej sylwetce, ciasnym wnętrzu, małym kokpicie, nie spełniający obecnych „hotelowych” standardów ale wielkiej zalecie, której często brakuje nowoczesnym jachtom o ogromnej dzielności morskiej. Jacht  konstruowany na wody Północnego Atlantyku i Europy Północnej. Znakomicie słucha steru, ma niewielki promień cyrkulacji, pływa szybko i stosunkowo ostro do wiatru, ze zdumiewająco dużą stabilnością kursową.

Jednogłośna ocena testujących jacht – taką łódkę doceni każdy prawdziwy żeglarz.

 

/

Skan: „Żagle” marzec 2002r.

.

Polecam ten jacht wchodzącym do samodzielnych, niekoniecznie samotnych (5 koi), pływań po Bałtyku czy Morzu Północnym.

Jeszcze trochę tych jachtów pływa u nas i to również w regatach. Ja znalazłem ich sześć HIPOLIT (klubowy), ARIETIS, GRENADA, LOGAN, GULIVER, HORATIO ale zapewne jest ich więcej.

Oczywiście jeśli chodzi o udział w regatach to trzeba zapewnić sobie autopilota bądź samoster (niezbędny w samotnych regatach), minimum reflektor radarowy, a najlepiej jeszcze AIS, minimum UKF (czasem wymagany VHF z DSC), koniecznie lifeline rozciągniętą wzdłuż pokładu po jednej i drugiej burcie, a generalnie sprawdzić wymogi regatowe odnośnie minimalnego wyposażenia (przepisy OSR ISAF wg odpowiedniej do rejonu regat kategorii) i koniecznie pamiętać o noszeniu kamizelek ratunkowych i pasów bezpieczeństwa.

 

Na marginesie. Zapisy do XIX Regat Unity Line (Dziwnów) już trwają -  http://new.regaty-unityline.pl/.

Wcześniej Regaty SailBock Cup (Sopot) - https://sailbook.pl/artykul/7307-po-raz-osmy-na-szlaku-czyli-sailbook-cup-2019

Zapisy do XX edycji Baltic Polonez Cup Race 2019 (IV Mistrzostw Żeglarzy Samotników i Załóg Dwuosobowych) ruszyły i tym razem ilość jachtów ograniczona - http://www.portalzeglarski.com/polonezcup_regaty_poloneza.html

Można też wystartować w Regatach ORW Bornholm dla załóg dwuosobowych i wieloosobowych, otwarte dla wszystkich jachtów kilowych w terminie 20 - 23.06.2019. http://orwbornholm.com

 

 

TRZYMAJCIE KCIUKI ZA JOASIĘ PAJKOWSKĄ !!!

 

Lech Lewandowski

 

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3476