WSPÓŁCZESNY ŻAGLOWIEC „REGINA MARIS”
z dnia: 2018-02-25


Fotografuje i pisze Tomasz Piasecki – żeglarz – armator małego jachtu i miłośnik starych i bardzo starych żaglowców. Historyczne repetycje

Colonela zmobilizowały go do przetrząśnięcia archiwalnych domowych zapisów fotograficznych. No i mamy news dla smakoszy.

Tomasz zapowiedział swoją wizytę na stosku ZAGLI na targach „Wiatr i Woda”.

Będzie okazja porozmawiać i o żaglowcach.

..


Zyjcie wiecznie !

Don Jorge

--------------------------------


 

Drogi Jerzy,

 

Bardzo interesujący artykuł Andrzeja Remiszewskiego o historii pięknego holenderskiego szkunera Regina Maris zachęcił mnie do napisania kilku zdań o mniej znanym następcy tego statku, drugiej Reginie Maris, zbudowanej Holandii znacznie później, bo w 1970 r.

 

Ta współczesna Regina Maris jest stalowym szkunerem topslowym, który na trzech masztach może nieść łącznie żagle o powierzchni ok. 600 m2,

Statek był zbudowany jako trawler rybacki na łowiska Morza Północnego, ale w 1990 roku został przebudowany na żaglowiec turystyczny, przeznaczony do rejsów czarterowych.

 

Wymiary szkunera są następujące długość kadłuba LOA (lenght over all) - 41.6 m, długość z bukszprytem - 48 m, szerokość - 6.9 m, zanurzenie 2.8 m, a pojemność rejestrowa wynosi 149 GT (Gross Ton).

Statek ma pojedynczy motor o mocy 365 PS (ok. 370 KM).

   

S/V Regina Maris w dziennych rejsach spacerowych zabiera na pokład do 80 osób, a na dłuższe rejsy może przyjąć 36 osób w kabinach dwu- i czteroosobowych.

Statek bazuje w Kilonii i działa w ramach stowarzyszenia TSC (Traditional Sailing Charter), a żegluje głównie wożąc turystów po Bałtyku, chociaż odbywa też podróże oceaniczne.

 

Fotografie statku są tutaj: https://www.t-s-c.de/unsere-schiffe/regina-maris/

 

Przy okazji kilka zdjęć ze zlotu tych pięknych zaglowców we Flensburgu w roku 2014, wśród których najstarszy był trójmasztowy szkuner S/V Amphirite bandery niemieckiej.

Ten piękny statek został zbudowany w 1887 (czyli 131 lat temu) roku przez jedną z najbardziej znanych, także żeglarzom, brytyjską stocznię Camper & Nicholson, mieszczącą się w Gosport, Hampshire.

 

Stocznia C&N budowała chyba prawie wszelkie rodzaje statków, a w świecie żeglarskim zasłynęła projektami Charlesa Nicholsona, z którego deski zeszły jachty od 27 stopowych łódek rodzinnych - do olbrzymich jachtów klasy "J". 

 

Główne wymiary S/V Amphitrite są następujące: długość LOA - 38.30 m, długość z bukszprytem - 44.33 m, szerokość B - 5.72 m, zanurzenie - 3.70 m, powierzchnia żagli ok. 600 m2. Statek ma 29 koi, a napęd pomocniczy stanowią dwa silniki diesla o mocy 180 KM każdy.

   

S/V Amphitrite jest znakomicie utrzymana, wręcz wypieszczona, a zarazem jest jedynym drewnianym szkunerem w tym szacownym gronie, gdzie przeciętny wiek statków oscyluje w przedziale około 90 do 100 lat.

Statek żegluje na Morzach Bałtyckim i Północnym oraz na Atlantyku, na trasie karaibskiej, pełniąc funkcję jednostki szkolnej dla młodzieży dla stowarzyszenia Deutsches Jugendwerk zur See.

 

Żeglowanie na tej klasy statkach jest źródłem niezwykłych wrażeń, więc na ogół statki TSC nie narzekają na brak klientów zwłaszcza młodych, mimo stosunkowo sporej floty, która w samej tylko grupie szkunerów liczy ponad dwadzieścia jednostek.

 

Fotografie Minervy, Pedro Donckera, Atlantis, Artemis oraz Amphtrite załączam .

 

Żyj wiecznie !

tomek 

 

 

 

 

 

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3328