Od iluś tam miesięcy "raczyłem" Was obrazkami z rozbudowywanych i modernizowanych polskich portów i przystani jachtowych. Od Nowego Warpna, przez Świnoujscie, Police, Szczecin, Stepnicę, Wapnicę, Lubczynę, Wolin, Kamień Pomorski, Władysławowo, Hel, Dziwnów, Kołobrzeg, Darłowo, NCZ w Górkach, Kuźnicę - doszliśmy właśnie do Ustki. Było sporo tego drukowania i wklejania. Przypominam, że planów szukacie wpisując nazwę portu do okienka "szukaj" na lewym marginesie SSI.
Nigdy w Polsce tyle nie budowano i to w najwyższym standardzie. Jestem z Polski dumny, a Unii Europejskiej wdzięczny. Podciągamy się. Wielki to wysiłek przede wszystkim dla lokalnych samorządów, ale i administracji morskiej, które musiały całe kwoty inwestycyjne z góry wyłożyć. Miejmy nadzieję, że to są "inwestycje trafione" i niebawem zwrócą poniesione nakłady. Mam też nadzieję, że w sukurs samorządowcom przyjdzie (nie wymuszana) solidarna życzliwośc administracji morskiej okazywana żeglarzom.
Plany Nowego Basenu Rybackiego i Basenu Węglowego (gdzie ten węgiel?) oraz całego rejonu usteckiego portu narysowałem przy wydatnej pomocy Naszego Człowieka w Ustce, oczywiście - członka SAJ, Jacka Jacy Kończala, który nawet podczas Świąt Bożego Narodzenia ofiarnie obfotografowył wszystko co mi się wymyśliło. Drogi Jaca - serdecznie dziękuję w imieniu Klanu SSI, do którego przecież i Ty należysz.
Nowy Basen Rybacki przez jakiś czas będzie tylko rybackim. Za to żeglarze tymczasowo rozepchną się w Basenie Węglowym. Trochę się boję sąsiedztwa dużych, ciężkich stalowych kutrów i kruchutkich skorupek kadłubów jachtów.
W Ustce od niedawna funkcjonuje kładka nad kanałem portowym rzeki Słupia. Czy dla jachtów nie okaże się zawalidrogą pokaże nie tyle czas, co ... operator. W tej materii teraz sytuacja Ustki upodobniła się do Darłowia (most zwodzony na wejściu). Pylony kładki wraz z wieża radarową i latarnią morską stanowią kompleks doskonałych znaków orientacyjnych podczas podchodzenia do portu.
Jak na razie do usteckiego portu w miesiącach letnich zawija od 300 do 400 jachtów. Czy może być ich więcej ? Oczywiście, ale przez lata opinie o wygodach postoju i proceduracyh portowych nie były zachęcające. I to mimo kuszenia uroczej Syrenki (której rajcy miejscy po długotrwałych sporach i debatach w końcu odważyli się w herbie powiększyć ... piersi).
.
.
W Ustce funkcjonuje Jacht Klub Ustka, twarzą Ustki przez wiele lat był nieodżałowany Edward Gale Zając. Ustka jest portem macierzystym znanych, zasłużonych jachtów "Gryfita" i "Enif". Rezydenckich jachtów doliczyliśmy się 24. Kutrów i łodzi rybackich jest mnóstwo i jedna lunaparkowa "kakaryka" wycieczkowa. Do tego kutry wędkarskie".
Od piątku przedświątecznego trwają wodowania i montaż wytyków (nieładnie zwanych y-bomami).
Co jeszcze Jaca dowiedział się na miejscu ?
- że stacja paliw dla jachtów zostanie uruchomiona dopiero w roku 2018, a może nawet poślizgnie się na rok następny.
- że obecnie jachty wodę mogą pobierać z zaworu na wschodnim nabrzeżu kanały portowego (blisko Kapitanatu), ale już latem 2016 uruchomiony zostanie punkt poboru w Nowym Basenie Rybackim (nabrzeże zamykające).
Czyli Ustka do sezoni żeglarskiego 2016 jest mniej więcej przygotowana.
Awanport.
.
Nowy Basen Rybacki
.
Basen Węglowy
.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
---------------------------------
Mapka i planik - wklejki do locyjki "POLSKIE PORTY OTWARTEGO MORZA" wyd. II, "Nowator" Kartuzy, 2003.