Gdańsk, 22 maja 2013
Szanowny Pan Mirosław Wądołowski
Burmistrz Miasta Helu
ul. Wiejska 50
84-150 Hel
Dot. RGAL.434.2.2013
Szanowny Panie Burmistrzu!
Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych w Gdańsku dziękuje za obszerna odpowiedź na wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczącej warunków dla żeglarzy w porcie helskim. Mamy nadzieję, iż zapoczątkuje to owocny dialog między nami.
W okresie minionego weekendu dokonaliśmy wizji w porcie helskim i z zadowoleniem stwierdzamy rozpoczęcie prac nad rozbudową przystani żeglarskiej. Mamy świadomość, ze w bieżącym sezonie spowoduje to utrudnienia, pragniemy jednak wierzyć, że zarządca portu poczyni wszelkie możliwe kroki dla ograniczenia tych uciążliwości, przede wszystkim poprzez kierowanie jachtów na postój także do wewnętrznego basenu.
A teraz przechodząc do szczegółów informacji:
Ad. 1 i 3. Wizyta w budynku przeznaczonym dla żeglarzy wykazała, iż nie jest tam obecnie czynna gastronomia zaś porządek i stan sanitarny pozostawia dużo do życzenia. Oceniamy, że warunki stworzone żeglarzom „do końca maja” są absolutnie niezadowalające, powtórzymy nasze wizyty w dwa pierwsze weekendy czerwca.
Ad. 2. Uprzejmie prosimy o udzielnie informacji, jaki jest termin zakończenia opracowania planu zagospodarowania terenu dookoła budynku oraz czy i w jakim trybie będziemy mogli się z planami zapoznać.
Ad. 4. Nie wchodząc w szczegóły minionych sytuacji: oceniamy, że celowe byłoby wnoszenie przez żeglarzy opłat w budynku, gdzie na parterze jest obsługa recepcyjna, zaś miasto mogłoby rozliczać się bezpośrednio z „Kogą”. Obecny stan uważamy za mało efektywny (podwójna obsada: pracownik recepcji i pracownik „Kogi pobierający opłaty) oraz trudny do zrozumienia dla bywalców marin w innych krajach bałtyckich.
Ad. 5. Zdajemy sobie sprawę z różnych interesów poszczególnych użytkowników portów. Odnosimy jednak wrażenie, ze władze samorządowe dysponują możliwościami wywarcia wpływu na armatorów i załogi statków pasażerskich w celu obniżenia natężenia hałasu, szczególnie poza chwilami bezpośredniej akcji agitacji pasażerów, czyli np. w trakcie rejsów. Tak samo, celowe byłoby wskazanie dzierżawcy lokalu na piętrze konieczność zamykania okien podczas dyskotek, co skutecznie wyciszy port w godzinach wieczornych. Zostało to przećwiczone w ubiegłych latach, lecz nie uważamy, by było rola załóg jachtów indywidualne zabieganie u dzierżawców o takie zachowanie.
Ad. 6. Przyjmujemy tę informacje z przykrością. Mamy jednak w tym momencie pytanie, w jaki sposób zaopatrują się w paliwo kutry i statki stacjonujące w porcie helskim?
Proszę przyjąć zapewnienie, że Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych pozostaje nieodmiennie zainteresowane warunkami stwarzanymi w polskich portach dla żeglarzy i dla poprawy w tych warunków gotowe jest współpracować z władzami samorządowymi oraz zarządami portów.
Jesteśmy do Pańskiej dyspozycji.
Z poważaniem
( - ) j. k. ż. w. Andrzej Remiszewski
Prezes SAJ