STOWARZYSZENIE ARMATORÓW OPINIUJE PROJEKTY ROZPORZĄDZEŃ
z dnia: 2011-11-15
Chciałbym abyście się już przyzwyczaili do sytuacji, że to nie kto inny, ale SAJ w imieniu żeglarzy nieustannie i konsekwentnie trzyma ręce na wszystkich pulsach.
Do rzeczy - Ministerstwo Infrastruktury rozsyła kolejne projekty rozporządzeń wykonawczych do nowej ustawy o bezpieczeństwie morskim. Tym razem Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych zapoznało się z dokumentami poświeconymi organizacji i łączności Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, czyli międzynarodowo - SAR. Z punktu widzenia potencjalnych "klientów" najważniejsze jest, by ratownicy mieli szanse szybko nas odnaleźć i szybko do nas dotrzeć. Nowe szybkie statki ratownicze są wprowadzane do służby. Osłona lotnicza polskiego wybrzeża jest jednak zdecydowanie niedostateczna. A jeśli już trzeba dojechac grupą brzegową przez korki na polsich drogach... Tymczasem MInisterstwo jakby nie zauważyło, że obok pogotowia gazowego, ratownictwa górniczego i innych tym podobnych,także SAR powołano do ratowania życia ludzkiego. Inna sprawa, której żadne rozporządzenie nie załatwi, to kwestia, czy RIB ratowniczy będzie miał sprawny akumulator rozruchowy, jak już dojedzie "na bombach" do miejsca wodowania
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
______________________________

Gdańsk, dn. 14.11.11
Ministerstwo Infrastruktury, Departament Transportu Morski9ego i Bezpieczeństwa Żeglugi
dot. GD1s-020-36/2011
Szanowni Państwo! Rada Armatorska dziękuje bardzo za przesłanie do konsultacji pakietu projektów rozporządzeń związanych z organizacją i funkcjonowaniem SAR. Ze względu na nasz zakres kompetencji pragniemy złożyć propozycje wyłącznie do projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Proponujemy, by pojazdy lądowe SAR ze względu na maksymalne skrócenie czasu dojazdu do miejsca akcji uzyskały uprawnienia takie jak inne pojazdy uprzywilejowane specjalistycznych służb ratowniczych. W tym celu można by dodać ustęp 3 w §9 o treści: "3. W czasie dojazdu w rejon prowadzenia akcji poszukiwawczych i ratowniczych pojazdy oraz specjalistyczne środki transportu lądowego, o których mowa w ust. 1, mogą używać niebieskich świateł błyskowych oraz sygnałów dźwiękowych zgodnie z Art 2 p. 38) Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, na zasadach określonych dla pojazdów uprzywilejowanych".
Wymagałoby to uzyskania zgody Ministra Spraw Wewnętrznych zgodnie z art. 53, ust. 1 p. 12) Prawa o ruchu drogowym. Ponadto Rada Armatorska pragnie potwierdzić wcześniejsze stanowisko środowisk żeglarskich na temat konieczności zapewnienie należytej osłony śmigłowcowej polskiej strefy odpowiedzialności, stan obecny oceniany jest jako dalece niewystarczający. Z poważaniem Prezes SAJ (-) Wiesław Cybulski
|