POSTULUJEMY DOBROWOLNOŚĆ SZKOLENIA
z dnia: 2011-03-12


Sami widzicie do czego Chocimskiej "HALS" jest potrzebny. Z zacięciem Katona (ceterum censeo Carthaginen esse delandam) małpuję po raz setny - dopóki Polski Związek Żeglarski nie zostanie stowarzyszeniem stricte sportowym - będzie podkładał przyjemniaczkom nogę codziennie, na każdym kroku w każdej dziedzinie. I niech mi ktoś wytłumaczy dlaczego nie miałby nim zostać na podobieństwo normalnych związków sportowych jak  PZKol, PZKaj, PZN ....
Mówimy - naszym celem jest WOLNOŚĆ. Brawo, brawo, ale bez powyżej wymienionego zabiegu zamierzonego celu nie osiągniemy.
Żyjcie wiecznie!
d'Jorge
_________________________________________
 
 
Rzecznik Praw Obywatelskich                                          Gdańsk, 01.03.2011
Al. Solidarności 77,
00-090 Warszawa 
Kopia elektroniczna  - biurorzecznika@brpo.gov.pl  
Dotyczy: instruktorów żeglarstwa
 
Zapoznaliśmy się z wystąpieniem prezesa Stowarzyszenia  Instruktorów Żeglarstwa HALS, które według statutu jest aktywnym współpracownikiem Polskiego Związku Żeglarskiego,  zamieszczonym na stronie internetowej  http://hals-sitz.org.pl/pl/rzecznik-praw-obywatelskich-ostatnia-deska-ratunku   a skierowanego do RPO.   Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych  (SAJ) jako organizacja stawiająca sobie za cel poszerzenie swobód i wolności obywatelskiej pod  szeroko rozumianym  pojęciem „w żeglarstwie”  pragnie przedstawić  nasze, odrębne  stanowisko w sprawie instruktorów żeglarstwa. Przemiany i liberalizacja przepisów dotyczących  żeglarstwa  następuje według naszego Stowarzyszenia w sposób  zbyt wolny, ale jednak zauważalny i znajduje odzwierciedlenie w nowo wydawanych aktach prawnych.
 Naszym postulatem  jest całkowita dobrowolność w zakresie szkolenia wszystkich użytkowników jachtów żaglowych do długości 24 m  na wodach morskich i śródlądowych. W chwili obecnej szereg państw  w tym członków UE w sposób podobny kształtuje regulacje prawne w tej kwestii dając możliwość:
- szkolenia i doskonalenia wiedzy w zakresie żeglarstwa na dobrowolnych kursach zapewniających certyfikaty umiejętności nie będących dokumentem obligatoryjnym do prowadzenia jachtu żaglowego;
- uznaje możliwość dokonywania szkoleń rodzinnych na jachtach żaglowych i zdobywanie  wiedzy i umiejętności praktycznych w ramach wspólnych rejsów.
Spodziewaliśmy się zmian i  rozszerzenia  swobody decyzji o formie zdobywania wiedzy w zakresie prowadzenia statków (jachtów) żaglowych używanych do celów turystycznych i rekreacyjnych  o długości do 24 m poprzez wprowadzenie nowej ustawy o sporcie. Obligatoryjne nakazy szkolenia oraz zdobywania uprawnień w tym zakresie traktujemy jako nieuzasadnione ograniczenie swobód i wolności obywatelskiej.
Niestety nowa ustawa   z dnia 25 czerwca 2010 o sporcie (dz. U. Nr 127 poz 857) nie spełniła naszych oczekiwań natomiast zapewniła swoimi zapisami pewną liberalizację zagadnień dotyczących szkoleń i zdobywania uprawnień a mianowicie :
- w Art.13 ust 1 określiła zamknięty katalog  czterech WYŁACZNYCH uprawnień  które posiadają Polskie Związki Sportowe.  Wśród tych wyłącznych uprawnień nie są wymienione uprawnienia dotyczące  szkolenia,   egzaminowania lub nadawania uprawnień w zakresie żeglarstwa, tym samym ustawa dopuściła możliwość wykonywania tych czynności przez inne podmioty i ich upoważnionych przedstawicieli
- w Ustawie o sporcie  poprzez Art. 67 wprowadziła  odpowiednie zmiany w Ustawie o żegludze śródlądowej , w której nowy Art. 37a ust. 8  likwiduje monopol właściwego polskiego związku sportowego do prowadzenia egzaminów potwierdzających posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności,  umożliwiając dokonywanie tej czynności także przez inne „podmioty upoważnione”.
- uznajemy z szacunku do prawa, nawet gdy mamy inne zdanie co do jego prawidłowości  - zapis z Art. 37a ust. 13 upoważniający osoby , które posiadają tytuł zawodowy trenera lub instruktora w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie. Uważamy , że poprzez wprowadzenie istotnych zmian w polskim prawie dotyczącym żeglarstwa, łamiących monopol i wyłączność   PZŻ  i rozszerzających uprawnienia także dla innych „upoważnionych podmiotów” ważne jest aby uprawnienia do szkoleń posiadali trenerzy lub instruktorzy, którzy zdobyli te uprawnienia w nowej sytuacji prawnej, przez co wyrównuje się szansę  podmiotów dotychczas uprawnionych i  nowych podmiotów, które będą zainteresowane prowadzeniem egzaminów. Istotne jest tutaj włączenie  i  implementacje w ostatnim okresie szeregu aktów prawnych  UE oraz Parlamentu Europejskiego, których znajomość i praktyka powinna być  wymagana od nowej kadry szkolącej, a nie była sprawdzona wśród dotychczasowych instruktorów żeglarstwa PZŻ.
Uznajemy zatem wniosek zgłoszony przez Stowarzyszenie HALS jako:
- przedstawiający propozycje niezgodną z aktualnym stanem prawnym;
- zgłaszany i realizowany poprzez równoległe dwustronne kontakty HALS  z MSiT  w formie niedopuszczonej w Ustawie z dnia 7 lipca 2005  o  działalności lobbingowej (Dz. Z 2005 Nr 169 poz 1414 oraz Dz. U. z 2009 Nr 42, poz. 337) ;
- szkodzący wprowadzonej w ustawie o sporcie idei rezygnacji z monopolu jednego związku sportowego i nie uwzględniający interesów innych podmiotów oprócz PZŻ  zainteresowanych tym problemem;
- próby przekazania w nowej sytuacji prawnej, pozwoleń i uprawnień starej kadrze szkoleniowej monopolistycznego PZŻ ; 
- złożony w oparciu o Art. 37a Ust.9 z chęci podtrzymania  monopolistycznego  pobierania opłat za przeprowadzanie egzaminów
Wnosimy zatem:
- o odrzucenie zgłoszonego  przez Stowarzyszenie HALS wniosku,
- w przypadku wysłuchań i  merytorycznych dyskusji nad jego zasadnością włączenia  także przedstawicieli   naszego Stowarzyszenia  jako jednostki reprezentującej odmienne poglądy.
 
Za Radę Armatorska SAJ                                          
 PREZES SAJ 
 (-) Janusz Szwedowski
 
 
Do wiadomości:
Ministerstwo Sportu i Turystyki
Stowarzyszenie HALS
ISSA Poland
Wyższa Szkoła Edukacyjna w Sporcie
Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=1699