Otrzymałem oficjalne oświadczenie Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego w sprawie budowy Kanału przez Mierzeję (przez nieuków nazywanego - Przekopem). To stanowisko mnie pociesza, zwłaszcza teraz, w trudnych czasach kryzysu. Jest bowiem potwierdzeniem świadomości, że Kanał Zatoka-Zalew jest koniecznie potrzebny, że nie ma alternatywy i władze są zdeterminowane, aby go realizować - jak tylko będzie to możliwe.Stanowisko to jest również świadectwem realizmu politycznego. Dla mnie nie ulega wątpliwości, że dopóki Cieśnina Pilawska będzie w rękach Rosjan - o żadnej swobodzie żeglugi tą drogą nie ma co marzyć. Nie po to Stalin ustanowił ten obszar enklawą rosyjską, nie po to zrobił z niej bazę wojenną, aby Polacy mieli się tam szwendać. Enklawa kalingradzka jest obszarem militarnym - przeznaczonym do szachowania Europy. Tylko do tego.
A do tego Kanał Z-Z to po prostu bliżej.
Premier Rosji coś tam obiecuje, a naiwni biorą to za dobrą monetę. Jutro zmieni zdanie i będzie po wszystkim. Albo wprowadzi procedury z diabłami w szczegółach. A ileż to razy w ciągu tych 20 lat słyszeliśmy różne obiecanki? Od dawna przytaczam przykład z początków II RP. Władze Polski bardzo szybko zorientowały się że z Wolnego Miasta Gdańska żadnego pozytku Polska mieć nie będzie. No i co? No i zbudowano Gdynię.
Kanał musi być zbudowany. Na tym między innymi polega zrozumienie polskiej racji stanu.
Żyjcie wiecznie!
Don Jorge
_________________________________________
Rząd chce zbudować Kanał przez Mierzeję
Otwarcie żeglugi po Zalewie Wiślanym sprowokowało dyskusje na temat zasadności budowy Kanału przez Mierzeję. Pojawiły się sygnały podsycane przez niektórych regionalnych polityków, że rząd już zdecydował o wycofaniu się z inwestycji.
8 września członek zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Grzegorz Nowaczyk oraz dyr. Biura Regionalnego w Elblągu Jerzy Wcisła spotkali się z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anną Wypych-Namiotko by ustalić stanowisko rządu w tej sprawie.
Inwestycja budowy Kanału przez Mierzeję znajduje się w planie wieloletnim rządu i nikt nie zamierza z niej rezygnować. Jedyną kwestią wymagającą uzgodnienia jest harmonogram realizacji tego zadania – mówi po spotkaniu Grzegorz Nowaczyk.
Już wiosną tego roku rząd podjął inicjatywę weryfikacji harmonogramu wykonania tej inwestycji. Była to konieczność spowodowana całkowicie nierealnym harmonogramem przyjętym przez poprzedni rząd, według którego zadanie miało zostać wykonane do 2013 roku. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę fakt, że zarówno Mierzeja Wiślana jak i Zalew Wiślany są obszarami chronionymi między innymi w ramach Sieci Natura 2000.
Realizowanie inwestycji na takich terenach wymaga wszczęcia postępowania, którego finałem będzie Ocena Oddziaływania na Środowisko (OOŚ). Dopiero raport w tej sprawie otworzy możliwość podjęcia działań inwestycyjnych.
- Podczas spotkania poznaliśmy proponowany harmonogram budowy Kanału przez Mierzeję. Datą końcową jest 2017 rok, z tym, że najważniejsze zadania zostaną wykonane już w 2016 roku. Po dogłębnej analizie każdego punktu harmonogramu uznaliśmy, że jest on przygotowany rzetelnie i optymalnie – dodaje Grzegorz Nowaczyk.
- Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonie Oceny Oddziaływania na Środowisko. Są na to zadanie zabezpieczone środki finansowe – dodaje Jerzy Wcisła.
Uzgodniono tryb stałych konsultacji między rządem a województwem w sprawach dotyczących Zalewu Wiślanego, w tym realizacji budowy Kanału przez Mierzeję.
Przypomnijmy, że Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego jest członkiem Konsorcjum, które zostało powołane do realizacji tej inwestycji.