GALERIA OBRAZÓW KRZYSZTOFA BARANOWSKIEGO
z dnia: 2020-11-20


Derek Gardner (1914 – 2007) brytyjski malarz – marynista, raczej monotematyczny. Uznawany za mistrza koloru, światła i rozumienia morza. 

Silną stroną jego warsztatu była dbałość o wierność odwzorowywania detali. Namalował ponad 400 obrazów w Galerii Polak.

Dwa z nich prezentuje Krzysztof Baranowski w albumie „Żagle na sztalugach”.

Album już w sprzedaży, Krzysztof obiecał bonifikaty cen specjalnie nie tylko dla Czytelników, ale nawet i Skrytoczytaczy SSI.

Bardzom ciekaw, metod weryfikacji :-)

Maskujcie się, dystansujcie się, nie wałęsajcie !

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

-------------------------------------------------------------------

.Klipry

Amerykańscy i brytyjscy konstruktorzy żaglowców w drugiej połowie XIX wieku nieoczekiwanie skorzystali na wynalazku silnika parowego. Statki napędzane mechanicznie dopiero raczkowały i nie zagrażały śmigłym żaglowcom na dalekich oceanicznych szlakach, natomiast spowodowały powstanie holowników portowych, co z kolei zwolniło konstruktorów z dbałości o możliwości manewrowe na redach i w portach. Powstały kadłuby o wysmukłych liniach, dużych nawisach (co dawało większą prędkość w przechyle) i wysokich masztach o dużej powierzchni ożaglowania.

Był  to wprawdzie krótki okres, zaledwie ćwierćwiecze od około 1850 do 1875, kiedy armatorzy rywalizowali ze sobą w szybkościach dostawy do Londynu herbaty z Chin. Były to legendarne wyścigi na trasie paru tysięcy mil rozstrzygające się często na ostatnim odcinku – Kanale Angielskim. Kto szybciej dotarł do czekającego holownika był pierwszy na Tamizie i zgarniał zyski ze sprzedaży towaru.

/


"Sovereign Of The Seas"

.

/


"Leander"

.

Na przedstawionych obrazach Derka Gardnera mamy rekordzistę trasy transatlantyckiej, Sovereign Of The Seas ,który postawił wszystko co ma, a także dodatkowe boczne żagle zwane lizlami na wytykach z rej oraz Leander, który ze względu na ciężką pogodę ograniczył ożaglowanie do marsli, ale dostawił fokżagiel (dolny na przednim maszcie), by przenieść środek ożaglowania do przodu co ułatwia sterowanie. Warto wiedzieć, że przy wspaniałych kształtach i dużych prędkościach – właśnie z tych powodów – były to żaglowce narowiste i niestosowny ruch sterem mógł spowodować wyostrzenie, czyli gwałtowny skręt do wiatru i położenie jednostki na wodzie.

Sovereign Of The Seas był dziełem amerykańskiego konstruktora Donalda McKay’a, a Leander zbudowano w Szkocji, w stoczni nad rzeką Clyde.

Jedynym zachowanym żaglowcem z tego okresu jest Cutty Sark , który jest obiektem muzealnym i stoi w suchym doku w Greenwich.

k.

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3710