POWSTAJĄ NOWE PRZYSTANIE NA MARTWEJ WIŚLE
z dnia: 2018-10-07


Temat nowych przystani na Martwej Wiśle był już poruszany w SSI. Najpierw Henryk Brylski –

http://kulinski.navsim.pl/art.php?id=2375&page=0, a później sam projektant Jan Kłosowski - http://kulinski.navsim.pl/art.php?id=3353&page=0

Zatem, zanim przystąpicie do lektury niżej zamieszczonej korespondencji Jana  – zapoznajcie się z tymi newsami.

Gdańsk – morska i jachtowa stolica Polski rozwija się dynamicznie. Jachtów przybywa zupełnie jak samochodów. Dużo jachtów – rosnące stawki

postojowego macie jak w szwajcarskim banku.  To jest cena osławionej popularyzacji żeglarstwa. Przystań Wiślinka dla jachtów przywożonych na trailerach.

Zimowanie w obejściach gospodarskich Płoni.

Martwa  Wisła to lokalizacja znakomita. Blisko do morza, dogodny dojazd samochodami. Akwen treningowy, czyli Rozlewisko (Przełom) na

odległość bosaka. Wejście w Górkach przebudowane,  dobrze oznakowane, bezpieczne.

Wkrótce zapowiadany kolejny news o budowie Jacht Mariny Gdańsk przed Mostem Wantowym im. św. Jana Pawła II.

Zyjcie wiecznie !

Don Jorge

----------------------------

Witaj Jerzy

Więc po długim upalnym lecie z mroku zaczyna wynurza  się  kolejna przystań  na Martwej Wiśle - czyli Gminna Stanica Wodna w Wiślince. Gotowe są  już  pomosty, pozostały jeszcze prace podczyszczeniowe i i oczep na kanaliku. Cały urobek z podczyszczeń  idzie na lewą  stronę  by podnieść   nieco teren i obsiać  go trawą , wszak wiadomo  że na przystań  jedzie  się  głownie by zrobić  grilla. Nieskromnie uważam  że całkiem fajnie zaczyna to wyglądać . Głębokości w kanaliku- 2 m, troszkę  płycej na podejściu - ale dla jachtów z zanurzeniem ok 1,2 m nie powinno by  problemu z wejściem. Czas pokaże jak szybko kanalik będzie się  zamulał

 

Podesłałem tę  mapkę  zbiorczą  całego odcinka między Kanałem Płonie i Mostem Sobieszewskim - a na niej widać  dokładnie jakie kolejne przystanie powstaną  tam niebawem - czyli na wyspie Sobieszewskiej Przysta  Politechnika Gdańskiej oraz miejska przystań  przy Hotelu „Renusz” - rysunek pokazuje dokładną  relację  obu przystani względem toru wodnego.


Mam nadziej   że przystanie w Sobieszewie ruszą  z wiosną. Jak widać robi się  tam całkiem ciekawy zaułek  żeglarski.

 

Przesyłam także zdjęcie z budowy przystani w Wiślince. Jak widać  gotowy jest już  pomost, przekopany i obity  ścianka jest kanalik- pozostały do zrobienia oczepy na kanaliku, podczyszczenia przy pomoście, montaż  Y-bomów i wyposażenia. Przystań pomieści 30 do 40 małych jachtów..


Oznakowanie. Jak wida  nie będzie tam nabieżnika w ani oznakowania barwnego główek wejściowych - takie byo o rozwiązanie wymagane i narzucone przez Urząd  Żeglugi  Śródlądowej - chodzi o o to by nie mylić  użytkowników głównego toru wodnego na Martwej Wśle dodatkowymi bojami czy oświetleniem. Są  więc tylko znaki dzienne. Wylot kanaliku na rozlewisko Martwej Wis y dodatkowo zakończony jest drewnianymi ramami odbojowymi - kierownicami i to na nich widziałbym akcenty kolorystyczne (delikatne sugestie

Jeśli chodzi o głębokość   basenu i kanału to została ona zaprojektowana na 2 m. Między torem wodnym którego krawędź  jak widać  ze zbiorczej mapki przebiega do   blisko wyczerpana również  została rynna o szerokości oko o 20-25 m na głębokość   2,5 m. Po bokach płytko, oko o 1-1,2 m więc rolą  operatora będzie oznaczenie krawędzi rynny. Głbokości na poziomie 2 m zaczynaj  się  jakieś  30 m od linii szuwarów. Jedna bramka więc wystarczy. Problem by  taki ż e  żadna z instytucji zarządzaj cych akwenem nie chciała zgodzi  si  na oznakowany tor by nie nakładał  na siebie p niejszego obowiązku utrzymywania go, a co  takiego jak prywatny tor na pań stwowych wodach formalnie nie istnieje (Rysiek Doda i Jego Koledzy  żeglarze z Nowej Pasłęki wiedzieli jak sobie poradzić  po pogłębieniu ujścia Pasłęki do Zalewu. Moi Koledzy z AKMu również  wiedzą  jak oznaczyć krawędź  rozległej mielizny na wylocie  kanaliku na rozlewisku - więc i tu myślę   że problem będzie rozwiązany).

Jan

------------------------


Nowy most w Sobieszewie już zbudowany.

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3414