DARŁOWO - RĘCE OPADAJĄ
z dnia: 2017-03-23


Od połowy ubiegłego roku karuzela zmian świateł oznakowania nawigacyjnego kręci się jak najęta. To mi się oczywiście kojarzy z "dobrą zmianą". Do diabła z doświadczeniem, tradycją, nawykami - władze wiedzą, że jest zapotrzebowanie polityczne na zmiany. Jakie ? Byle jakie, byle zmiany, byle "suweren" widział jakiś ruch w interesie. W SSI o "zamieszkach" w oznakowaniu nawigacyjnym w Darłowie pisałem wielokrotnie: http://kulinski.navsim.pl/art.php?id=2979&page=0 (30 czerwca 2016), http://kulinski.navsim.pl/art.php?id=2989&page=0 (18 lipca 2016), http://kulinski.navsim.pl/art.php?id=3055&page=0 (30 pazdździernika), http://kulinski.navsim.pl/art.php?id=3052&page=0 (29 pazdziernika).
Przypominam - od zawsze dalekosiężnym drogowskazem do Darłowa było światło latarni morskiej. Później innowacjoniści to światło zdeglomerowali na wieżę radarową hen na zachód od wejścia do portu, a na wieży latarni zainstalowali nowoczesne podejściowe reflektory sektorowe (fotografie A. Komorowskiego i A. Łysejki). Wreszcie światło z wieży radarowej powróciło na swoje tradycyjne miejsce na wieży latarni. A teraz ... sektorówka została zlikwidowana.
Całe szczęscie, że Marcina Palacza pasjonuje lektura  "Wiadomości Żeglarskich", które zawsz w piątki czytuje przed snem. Podejrzewam, że już jako zamiennik "Melisy", która jednak ponoć uzależnia.
A mnie nęka sytuacja, w której wydziały oznakowania nawigacyjnego administracji morskiej swawolnie eksperymentują na żywych organizmach czynnych portów morskich. Czyżby BHMW zostało zepchnięte już do roli notariusza i drukarni? Czy wykształceni i doświadczeni oficerowie-hydrografowie w granatowych mundurach nie potrafią okiełznać pełnych zapału facjecjnonistów ? Czy ta bezradność wojskowych hydrografów w kwestii terminów zamykania "szóstki" to był tylko fatalny zbieg okoliczności ?
Według mnie - zmiany oznakowania nawigacyjnego mogą mieć miejsce, ale jako ostateczna konieczność, wynikająca z zasadniczej zmiany geometrii budowli hydrotechnicznych.
Porzućmy złudzenia powszechnego, codziennego studiowania "Wiadomości Żeglarskich"
Poczytność "Wiadomości Żeglarskich" można porównywać z czytaniem poezji Wisławy Szymborskiej.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
-----------------------------------------------------------------------------

Don Jorge,
Jak pamiętasz wiosną 2016 roku oznakowanie podejścia do portu w Darłowie wzbogacone zostało o światło sektorowe. Nowe światło zdążyło się załapać do publikacji nawigacyjnych wydanych w 2016 roku przez Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej (atlas map 3021, Spis Świateł, Locja Bałtyku), zauważyłeś je także Ty (w SSI i w Żaglach nr 10/2016) .
Sektorówka nie przetrwała długo. Już we wrześniu 2016, Urząd Morski Słupsk poinformował o jej usunięciu na stałe, co można sprawdzić zaglądając do "Wiadomości Żeglarskich" nr 38/2016. Do Darłowa wchodzimy więc po staremu. Aktualna instrukcja nawigacyjna brzmi:
Należy sterować w kierunku wejścia do portu tak, aby latarnia morska Darłowo była widoczna w środku pomiędzy głowicami falochronów. W nocy sterować tak, aby białe światło latarni morskiej było widoczne pomiędzy światłami głowicowymi falochronów.
/
Tymczasem ...
Światło sektorowe w Darłowie pojawiło się, o czym pisałeś, i.... znikło. Nie ma i nie będzie !
Białe światło latarni wróciło na swoje miejsce.
Ostrzeżeń nawigacyjnych do porannej kawy nie czytuję, ale "Wiadomości Żeglarskie" w piątek do kolacji - owszem.
Mimo tego, przeoczyłem wrześniową informację o likwidacji sektorówki.
Zauważyłem teraz. Tu więcej informacji w moim okienku: http://www.albinvega.pl/baltyk/darlowo-swiatlo-sektorowe/

Pozdrawiam,

Marcin
Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3149