Tak jak zapowiedziałem – SSI wraca do newsów
rzeczowych, a tym razem do technicznych porad
naszego eksperta Tadeusza Lisa. O poradę prosi
mieszkający w Niemczech nasz rodak. Nie wątpię,
że zainteresowanych niedomaganiem wysokoprężnego
silnika jachtowego tuż przed sezonem wśród Czytelników
i Skrytoczytaczy może być wielu.
Czy kamizelki są już na jachtach ?
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
====================================
Kulejący silnik jachtowy – czy na pewno wyrok „remont kapitalny” jest prawomocny…?
------------------------------
List od Czytelnika:
Szanowni Panowie,
Bardzo Wam dziękuję za artykuły które publikujecie w SSI. Potrzebujemy pilnie niezależnej porady. Mamy mianowicie taką sytuację.
Z powodów rodziny kupiony przed 6 laty łódź nie pływał przez ten czas. Tuż przed kupnem z Żoną i właścicielem rejs na cały dzień my zrobiliśmy. Wszystko działało prawidłowo. Jacht spodobał się Żonie na silnik, który był wówczas w bardzo dobrym stanie. Ten silnik to BETA MARINE 30. On przepracował tylko 400 godzin (meter motogodzin ma 412 mth).
Silnik się zapuszczał łatwo i pracował równo. My się cieszyliśmy kupnem jachtu, więc nie na wszystko my zwróciliśmy uwagę.
W tym roku na wodzie, ja zrobiłem wszystkie czynności, które opisywał p. doktor Lis (akumulator, olej, filtry) i widzi nam się, że kupiliśmy kompletny złom.
Motor uruchamia się z wielkim trudem, prawie nie wydaje akumulator. Po mojemu widać, że działa jeden z trzech cylindrów, który po rozgrzaniu włącza się w pracę. Ale ona jest nierówna, motor nie ma siły. Z rury wydechowej idzie siwy (niebieski) dym, który jak on jest gorący zmniejsza się, a ściślej on robi się czarny. Ten czarny staje się mocny przy każdym dodaniu gazu. Myśleliśmy, że może się rozchodzi – ale lepiej nie jest.
Sprowadziliśmy fachmana od tych silników. Opukał go, ostukał, zapalił go względnie łatwo psikając filter i po zainkasowaniu 300 EUR za diagnozę + koszty przyjazdu orzekł, że silnik kaputt ist.
On może zrobić remont generalny za 3500 EUR + 800 EUR za wyjęcie i położenie go na powrót. On dałby na na niego 6 miesięcy gwarancji. To nie jest mało, ale z drugiej strony brandneur Motor na miejscu my mielibyśmy za 7500 EUR + położenie w środek łodzi. Czyli remont kosztuje mniej niż połowę (mniej więcej). Proszę o radę, co mamy zrobić?
Ja jestem jak tu przeczytałem na SSI praworenki, ale ja się znałem za chłopaka na silnikach do motocyklów i umiałem na nich dużo zrobić, a na dieslach nie.
Sztefan Rychlik, Bergisch Gladbach, Rheinisch-Bergischer Kreis
--------------------------------
Szanowny Panie Sztefanie
Staramy się z Gospodarzem tej strony unikać leczenia na odległość silników i innego osprzętu jachtów. Również nie chciałbym pochopnie kwestionować autorytetu fachmana, który obejrzał silnik. Wydaje mi się jednak, że dużo mniejszym kosztem, może Pan przywrócić silnik do życia. Objawy dość jednoznacznie wskazują na dwie rzeczy:
1. Zapieczenie pierścieni tłokowych
2. Zapieczenie jednego z wtryskiwaczy
Oto sposób na przywrócenie życia Państwa silnika.
1. Trzeba kupić dwa rodzaje płukanki (do wtryskiwaczy oraz płukanki do oleju) + jeden samostart – w takiej ilości jak na zdjęciu. Mam zaufanie do firmy Liqui Moly.
2. Ale proszę nie wlewać ich pochopnie zgodnie z instrukcją.
3. Proszę teraz wykręcić świece żarowe
4. Po wykręceniu proszę z powrotem spiąć je listwą i sprawdzić czy wszystkie rozgrzewają się do koloru biało-wiśniowego (ich korpusy muszą dotykać do bloku silnika).
/
5.
Jeżeli któraś nie świecie trzeba kupić nową i ją zamienić z niepracującą – chociaż w silniku o takim przebiegu zapewne wszystkie będą działały
6. W otwory po świecach proszę włożyć trzy patyczki lub ołówki o tej samej długości. Kręcąc ręcznie wałem proszę znaleźć wysunięcie, gdy będą równo wystawać z otworów (tłoki są w tym samym położeniu w każdym z cylindrów.
7. Teraz nalewamy pierwszą płukankę (do oleju) nad denko każdego tłoka (nie kręcimy wałem). Zostawiamy silnik na 5-7 dni pozwalając, aby płukanka przesączyła się przez pierścienie do miski olejowej. Jeżeli to się nie stanie czekamy następne 5 dni. Jeżeli przeleci w ciągu 1-2 dni, wlewamy powtórnie płukankę nad denko tłoka.
8. Gdy tak się już stało, wkręcamy z powrotem świece żarowe. Ale nie uruchamiamy teraz silnika.
9. Bierzemy teraz jedną z płukanej do wtryskiwaczy – ale uwaga: nie wlewamy jej zgodnie z instrukcją do zbiornika paliwa.
10. Proszę teraz na następną wizytę na jachcie zabrać ze sobą zakręcany słoik około 1 litr. W jego wieczku trzeba zrobić dwa otwory o średnicy takiej, jak rurki doprowadzające paliwo ze zbiornika oraz rurka powrotu paliwa do zbiornika od wtryskiwaczy.
11. Wleje Pan jedną płukankę do słoika i odepnie przewód od pompy wtryskowej wsadzając go do słoika. To samo z przewodem powrotu.
12. Teraz wlewamy płukankę silnika przez normalny otwór wlewu oleju – na pokrywie rozrządu.
13. Proszę uruchomić silnik za pomocą samostartu (aby nie obciążyć za bardzo akumulatora). To jest rozruch awaryjny, który może uszkodzić silnik. Stosujemy w wyjątkowych sytuacjach.
14. Ważne. Pozwólmy silnikowi pracować na biegu jałowym do wyczerpania się płukanki ze słoika. Na początku praca może być jeszcze gorsza (układ wtryskowy mógł się zapowietrzyć), może też pojawić się biały odcień dymu. Nic nie szkodzi.
15. Po 15-20 minut powinna nastąpić pozytywna zmiana. Ale uwaga!. W czasie płukania silnika (zalecam około godziny do półtorej pracy) w żadnym wypadku nie należy dodawać gazu gdy płukanka jest w oleju.
16. Proszę teraz opróżnić zbiornik, zalać świeże paliwo (wystarczy około 20 litrów – jeden kanister) i uruchomić silnik dodając do zbiornika drugą płukankę do wtryskiwaczy.
17. Proszę też wymienić olej na świeży (wraz z filtrem). Stary może być dość smolisty – to normalne.
18. Silnik powinien zapalić bez problemów – minimalne dymienie nie powinno budzić niepokoju. Wkrótce ustanie po kilku godzinach kręcenia się w pobliżu portu – ale raczej nie wychodziłbym w pełne morze. W tym czasie proszę zmieniać obroty od wolnego płynięcia po maksymalne (na 10-15 minut). Takie czyszczenie zajmie Państwu jednodniową wycieczkę. (około 8-10 godzin) do wypalenia paliwa ze zbiornika.
19. Sądzę, że ten zabieg przywróci Państwa silnikowi 100% sprawności. Gdyby jednak utrzymywało się delikatne niebieskie dymienie, a silnik konsumowałby nieznaczne ilości oleju trzeba będzie wymienić uszczelniacze na trzonkach zaworowych. Ale to prosta praca i jeżeli zajdzie taka konieczność opiszę to Panu w następnym artykule.
20. Według cen polskich płukanki, samostart oraz olej z filtrem powinny zamknąć się w kwocie 50 EUR. Powodzenia, proszę meldować o wyniku wskrzeszenia Państwa silniczka.
Pozdrawiam Cały Klan SSI.
Tadeusz
==========================================
Ilustracja do odpowiedzi Tadeusza
Szanowny Panie Kapitanie,
z nieba mi spadł ten artykuł. Mam bardzo podobne objawy. Jednak z ciekawości chciałbym zadać kilka pytań Koledze Tadeuszowi. Oto one:
1. Czy rzeczywiście silnik będzie pracował na samej płukance? Myślałem, że jest to dodatek do paliwa?
2. Dlaczego Kolega Tadeusz zaleca uruchamianie silnika przy pomocy samostartu? Czy płukanka jest tak złym paliwem, jeżeli w ogóle jest paliwem?
3. Czy jeżeli tu gdzie mieszkam nie można dostać żadnej z tych płukanek, to czymś można je zastąpić?
4. Dlaczego nie można dodawać gazu, gdy do oleju wlana jest płukanka? Myślałem, że silnik się lepiej oczyści jak będzie większe ciśnienie oleju. Czyż nie?
Ostatnie pytanie jest z innej beczki. W moim silniku uszkodziła się rurka z sitkiem w misce olejowej. Niestety nie mogę dostać oryginalnej. Mam kilka takich rurek z filtrem. Ale głupio mi się przyznać, ale nie umiem pomierzyć jak daleko jest sitko od dna ponieważ rurka jest skośna, a miska olejowa ma przetłoczenia. Jak będzie za wysoko nad dnem to w przechyle stracę smarowanie, jak będzie za nisko, to pompa będzie ciągle zasysać szlam z dna. Myślałem już aby zrobić mały otwót w misce, a potem go zalepić. Ale moze macie Panowie jakiś lepszy sposób?
I jeszcze jedno pytanie. Nie dostałem korkowej (oryginalnej) uszczelki pod pokrywę rozrządu. Ale dostałem gumowy zamiennik, który pasuje. Jak mocno mam go przykręcać? Po czym poznać że już dość? Jak będzie za słabo, to wyciek gwarantowany, a jak przeciągnę to przetnę uszczelkę. Jakaś rada?
I już ostatnie. Czy za 700-800 NZD (ok 350USD) mogę kupić jakiś AIS który by współpracował z OpenCPN? Tyle w tym sezonie mógłbym wydać. Jeżeli to możliwe proszę o w miarę szybką odpowiedź bo za dwa tygodnie przychodzi do nas steamer i mógłbym zdążyć z zamówieniem, jak podpłynę do Raratonga.
Mario Vertynski, kotwicowisko Aitutaki.
-------------------------------------
PS. Pozdrawiam serdecznie Pana Kapitana, perfect job! Życzę bardzo dużo zdrowia. Uprzejmie proszę o przekazanie pytań do ekspertów w redakcji.
Proszę nie zwracać uwagi na moje błędy językowe - na pokładzie mówimy po polsku, chociaż moja żona trochę się buntuje bo jest nowozelandką po matce. Jej Dziadek był Polakiem, tym który sprowadził tutaj ten parowóz z Chrzanowa w 1922. Ja staram się słuchać jak tylko mogę polską telewizję jak mam free wifi.
Pozdrawiam Clan
Mario
Kolego Mario, miło jest przeczytać maila z pokładu jachtu, gdzie ludzie z perspektywy Warszawy chodzą do góry nogami J
Oto odpowiedzi na Twoje pytania.
1. Czy rzeczywiście silnik będzie pracował na samej płukance? Myślałem, że jest to dodatek do paliwa?
Tak. Będzie pracował bardzo dobrze. Płukanka jest odmianą bardzo czystego oleju napędowego z dodatkiem licznych środków czyszczących. Jeżeli silnik pracuje na samej płukance, to ze względu na jej stężenie proces jest bardzo szybki i nie musimy wypalić zbiornika lub dwóch, aby uzyskać podobny efekt.
2. Dlaczego Kolega Tadeusz zaleca uruchamianie silnika przy pomocy samostartu? Czy płukanka jest tak złym paliwem, jeżeli w ogóle jest paliwem?
Ponieważ będzie Ci trudno rozpiąć linię paliwową między zbiornikiem a filtrem wysokiego stopnia oczyszczania, tak, aby nie zapowietrzyć układu. Bardzo pomocna jest tutaj ręczna pompka w postaci gruszki, którą zalecam do montażu na linii paliwowej, aby pomóc w odpowietrzaniu pompy paliwowej i wtryskiwaczy.
Przy pewnej uważności zapowietrzenie będzie minimalne (rozpinasz zagnieciony i związany sznurkiem przewód) i silnik uruchomiony samostartem szybko się uruchomi na wysokich obrotach odpowietrzając się przez rurkę przelewową od wtryskiwaczy.
3. Czy jeżeli tu gdzie mieszkam nie można dostać żadnej z tych płukanek, to czymś można je zastąpić?
Tak. Czystą naftą oświetleniową (bezdymną). Proces trwa 2-3 razy dłużej, ale efekty jest porównywalny i gwarantowany. Uważaj, żeby nie rozlać jej na gumowe węże – niektóre rodzaje nafty powodują puchnięcie gumy.
4. Dlaczego nie można dodawać gazu, gdy do oleju wlana jest płukanka? Myślałem, że silnik się lepiej oczyści jak będzie większe ciśnienie oleju. Czyż nie?
Nie. Może dojść do przerwania filmu olejowego kilku miejscach, a tym samym lokalne zatarcie współpracujących części. Są to:
a. Panewki korbowodowe
b. Sworznie tłokowe
c. Panewki wałka rozrządu
Dzieje się tak dlatego, że przy wyższych obrotach rosną naciski i rzadki olej zostanie po prostu wyciśnięty.
Ostatnie pytanie jest z innej beczki. W moim silniku uszkodziła się rurka z sitkiem w misce olejowej. Niestety nie mogę dostać oryginalnej. Mam kilka takich rurek z filtrem. Ale głupio mi się przyznać, ale nie umiem pomierzyć jak daleko jest sitko od dna ponieważ rurka jest skośna, a miska olejowa ma przetłoczenia. Jak będzie za wysoko nad dnem to w przechyle stracę smarowanie, jak będzie za nisko, to pompa będzie ciągle zasysać szlam z dna. Myślałem już aby zrobić mały otwót w misce, a potem go zalepić. Ale moze macie Panowie jakiś lepszy sposób?
Tak. Wielu młodych mechaników wymieniających pompy olejowe gdy zaczynali swoją przygodę z tunnigiem silników stanęło przed tym pytaniem. Rozwiązanie jest bardzo proste. Oto one:
a. Umyj i odtłuść miejsce w bloku silnika gdzie przykręcona jest podstawa smoka pompy olejowe
b. Oczyść i odtłuść miejsce w misce olejowej gdzie mniej więcej trafi sitko smoka
c. Posmaruj je dowolnym smarem stałym
d. Przyklej kawałek cienkiej folii aluminiowej lub papieru śniadaniowego (pergaminu)
e. Naklej na blok słupek plateliny
f. Nałóż miskę i zrób odcisk
g. Zmierz wysokość słupka i masz precyzyjną odległość podstawy od dna miski. Różnica wysokości smoka i słupka jest wysokością sitka nad dnem. Nie powinna być mniejsza niż 15-20mm. Nie może być też za duża, bo w dużym przechyle w bejdewindzie lub półwietrze smok będzie łykał powietrze. Sprawdzisz to łatwo przykładając poziomnicę do boku miski olejowej. Wysokość lustra oleju gdy silnik jest w pionie wyznacza dolna kreska na bagnecie (oil dipstick). Tutaj przypomnienie prostych zależności: https://www.matemaks.pl/definicje-funkcji-trygonometrycznych-w-trojkacie-prostokatnym.html
I jeszcze jedno pytanie. Nie dostałem korkowej (oryginalnej) uszczelki pod pokrywę rozrządu. Ale dostałem gumowy zamiennik, który pasuje. Jak mocno mam go przykręcać? Po czym poznać że już dość? Jak będzie za słabo, to wyciek gwarantowany, a jak przeciągnę to przetnę uszczelkę. Jakaś rada?
Dobre pytanie. Uszczelkę gumową skręcamy dość mocno. Połam kilka żyletek i włóż je jako markery pomiędzy krawędź pokrywy rozrządu (nie wsuwaj pod uszczelkę!) i blok silnika (przylgnie uszczelki). Dokręć ruchem okrężnym śruby pokrywy, tak, aby żyletki było trudno wysunąć (wyraźny opór). Oznacza on, że zostało Ci dokładnie 0,1 mm do dociągnięcia. Wyciągnij żyletki i zrób 0,5 do ¾ obrotu każdej śruby. Uszczelka jest perfekcyjnie dociągnięta. W przypadku uszczelki korkowej dokręcasz do pierwszego oporu + ¼ obrotu klucza.
I już ostatnie. Czy za 700-800 NZD (ok 350USD) mogę kupić jakiś AIS który by współpracował z OpenCPN? Tyle w tym sezonie mógłbym wydać. Jeżeli to możliwe proszę o w miarę szybką odpowiedź bo za dwa tygodnie przychodzi do nas steamer i mógłbym zdążyć z zamówieniem, jak podpłynę do Raratonga.
Tak. Ale to dużo pieniędzy. Kup na eBay (lub tam gdzie najtaniej) układ do odbioru telewizji DVBT rtl sdr v3.
Wystarczy Ci na niego od 10 do 20 USD razem z anteną.
Tutaj jest szczegółowe wyjaśnienie idei i praktyczna implementacja: https://kulinski.navsim.pl/art.php?id=2738&page=0
Tu masz filmik jak to zrobić. https://www.youtube.com/watch?v=4GDY4CZICEs&t=11s używając nowej wersji tego urządzenia – to dużo prostsze.
Oczywiście będziesz za tą cenę miał tylko odbiornik.
Jeżeli będziesz miał problem to zainstaluj program AnyDesk i umówimy się na zdalną sesję. Po prostu przejmę w porcie Twoją klawiaturę i ekran i na Twoich oczach pokaże Ci jak skonfigurować parametry OpenCPN. Pamiętaj tylko o drobnej różnicy czasu. Moja australijska przyjaciółka jest niedogmatycznie szczęśliwa, gdy w odruchu sympatii do niej dzwonię o 2.15 w nocy, bo mi się strefy czasowe nieco pozajączkowały…
(lustracja pod newserm)
Szanowny Panie Kapitanie Don Jorge.
Każdy dzień w pracy zaczynam od czytania SSI. Robi Pan znakomitą robotę. To najlepszy serwis żeglarski, na którym taki Palstek albo Practical Boat Owner mógłby się dużo nauczyć.
Prośba o pomoc do kolegi Tadeusza.
Serwis orzekł, że to pół dnia pracy i chce, aby przywieźć im wyjęty z jachtu silnik. Zrobiłbym to, ale mam kłopot z kręgosłupem i wydaje mi się, że można to zrobić bez wyciągania silnika. Czy tak?
Sprawa jest dość poważna, bo wyciek był od dłuższego czasu. Ale teraz się tak rozhulał, że kółko pasowe rzuca olej na pasek klinowy i nie ma ani prądu z alternatora, ani chłodzenia. Chciałbym możliwie szybko wyjść na wodę.
Mechaniki powiedział, że do wymiany jest simering i żebym z drutu zrobił dwa haczyki. Ale mówiąc szczerze nie bardzo wiem, o co miałbym je zahaczyć. Nie wiem, też jak odkrecić kółko pasowe, bo jak próbuje kluczem z grzechotką to kręci się wał.
Będę miał też pytanie o naprawę potrzaskanej owiewki na motorówce przez idiotę dźwigowego.
Pozdrawiam. Marek Bestrzycki
Szanowni Panowie,
wielkie podziękowanie za szybkie wspracie. Silnik ożył i chodzi tak jak nigdy przedtem, Nie musiałem demontować inżektorów. Przez 30 minut nie było żadnego efektu, ale po około 45 minutach idle running (jak to po polsku) praca na wszystkich cylindrach była wyraźnie zequalizowana. Wypaliłem około 2,5 litra nafty - czy to normalne, że pod koniec pracy nafta z przelewów była wyraźnie ciemniejsza?
Mam też wrażenie, że starter trochę gorzej kręci silnikiem, ale za to silnik pracuje już po 2-3 sekundach od naciśnięcia butona rozruchu. Czy coś się mogło pogorszyć w starterze od operacji płukania? Akumulator był naładowany elektrycznością do pełni zgodnie z manulem.
Nie ma już żadnego dymu (ani w kolorze oceanicznym, ani w kolorze węgla) w rurze od wydechu - jest tam teraz tylo para i woda. Sink pracuje dużo ciszej i nie ma vibration.
Jednak olej bardzo szybko zrobił się ciemny - czy to normalne?
Królewskie Pozdrowienie
MV
Drogi Kolego Mario,
czyszczenie wtryskiwaczy nigdy nie jest szybkie. Wynika to z ich konstrukcji - tolerancje pasowania elementów są bardzo wąskie i zmiany od zanieczyszczeń wielkości tysięcznych części milimetra mogą zakłócać ich prace.
To normalne, że w procesie czyszczenia nafta robi się coraz ciemniejsza. Ale to nie szkodzi, bo brud jest zatrzymywany w filtrze wysokiego oczyszczania.
Płukanie nie ma żadnego wpływu na stan rozrusznika. Z dużym prawdopodobieństwem zaczęły powtórnie działać pierścienie tłokowe (co było celem zabiegu). Dotyczy to pierścieni uszczelniających (stąd lepsza kompresja) oraz olejowych (stąd brak niebieskiego dymu w paliwie).
Cieszę się, Ci się udało.Taki zabieg rekomenduje dla każdego s
Pozdrawiam Wyspy Cooka z ich dzielnymi żeglarzami. Czy występują tam uciążliwe huragany?
Pozdrawiam T.L