Ja, jako przekonany do argumentów o sile wolnego
rynku z pewną rezerwą odbieram wiadomości o
nadchodzącym ponoć terminie zagłady morskich map
papierowych. Z pewnością o wszystkim zadecydują
popyt, a w konsekwencji zysk. Klient nasz pan! Taka
jest natura człowieka.
O ile potrafię sobie wyobrazić rychłe zarzucenie druku
profesjonalnych płacht morskich map papierowych –
przeznaczonych dla statków (zwłaszcza nowalijki –
bezzałogowców) i okrętów to jednak nadal wierzę, że
poręczne jachtowe atlasy wód przybrzeżnych -
nieocenione dla planowania rejsów, jak i awaryjne nie
poddadzą się ani łatwo ani jutro.
Papierowe gazety i czasopisma oraz książki przędą
teraz niby cienko, ale żyją. O wszystkim z pewnością
zadecyduje ekilibrystyczny rynek. A Wojtek Bartoszyński
apeluje abyśmy się do zagłady map papierowych „przygotowali”.
Hmm – niby jak ?
Wojtkowi dziękuję i pozdrawiam.
Zyjcie wiecznie !
Don Jorge
===================================
Drogi Jerzy !
To kontynuacja, chyba odzierająca Cię z resztek nadziei na ostanie się papierowych map, newsa: https://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3953&page=0
Nie tylko NOAA wieszczy odejście map papierowych. Zapowiedź końca tradycyjnych map ogłosiło także... Biuro Hydrograficzne Zjednoczonego Królestwa (UKHO). To musi coś znaczyć, ta organizacja osadzona mocno w tradycjach to coś zupełnie innego niż "kowboje" z NOAA.
Admiralicja Brytyjska określiła datę zmierzchu (sunseting) tradycyjnych map nawigacyjnych (SNC) o 2 lata dłuższą niż szaleni Amerykanie - nastąpi to... już za 4 lata - w roku 2026 (Amerykanie porzucą papier w styczniu 2025) https://www.admiralty.co.uk/sunsetting-paper-charts
Zapewne inne biura hydrograficzne uczynią to samo, bądźmy więc przygotowani, czasu pozostało niewiele.
Wojtek
Szanowny Don Jorge,
Komentarz do artykułu Wojtka:
Nadzieja umiera ostatnia, ale jeszcze nie pora umierać. Na stronie Imray’a jest wiadomość:
“Imray paper charts Following the announcement by the UKHO to withdraw their paper charts by 2026, Imray have no plans to withdraw paper charts (moje podkreślenie). Our focus is the leisure and small craft sector, which has different conditions and requirements to the UKHO’s primary commercial ship...”
Zapewne inne wydawnictwa postąpią podobnie.
Pozdrawiam
Andrzej