Stały współpracownik SSI – Wojtek Bartoszyński jest niezrównany
w swojej dociekliwości, skrupulatności, czujności i szybkości działania.
A więc kiedy już ucichnie tumult bębnów i przemówień notabli otwiera-
jących Kanał, kiedy już opadnie kurz imprezy – pewnie z wielu z Was
zechce przepłynąć Kanałem Zatoka-Zalew (KZZ) i to w obie strony.
Niech ten news ułatwi Wam nawigację w strefie Kanału. Oczywiście
powinniście wydrukować sobie obrazki z tego newsa. A może nawet
je zalaminować bo jesienna pogoda obfituje w deszcze.
Kamizelki, obroże i smycze – obowiązkowe.
Odbijacze ponoć niemile widziane J
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
Don Jorge,
Gdyby ktoś się wybierał w rejs do Nowego Świata, załączam nieoficjalne planiki portu Nowy Świat i wejścia od strony Zalewu. Wg informacji Urzędu Morskiego odkrywanie Nowego Świata będzie możliwe po 17 września. Biuro Hydrograficzne ma wydać zarówno mapę papierową (nr 42) jak i odpowiednią komórkę mapy elektronicznej, ale wątpię aby ktoś, kto chciałby zwiedzić kanał tuż po oficjelach miał szansę zaopatrzyć się w jedno lub drugie... więc może się przydać.
Podejście od strony Zatoki: Pława bezpiecznej wody NS na pozycji 54°22,4′N 019°16,6′E to początek podejścia. Od niej płyniemy kursem 107°, w którego utrzymaniu pomoże nam światło kierunkowe czerwono-biało-zielone (biały sektor wyznacza oś toru), umieszczone na falochronie wschodnim. Po około 1 Mm trafiamy na "bramkę": lewa główka światło Iso R 4s - pława prawej strony Fl(2) G 4s. Po jednym kablu mamy na trawersie prawą główkę Iso G 4s. Obie główki należy mijać w bezpiecznej odległości z uwagi na kamienny narzut, żółte pławy świetlne Fl Y 3s w porcie oznakowują granice tego narzutu. Po minięciu prawej główki przestajemy kierować się wskazaniem światła kierunkowego, skręcamy w prawo.
Wejście do samego kanału oznaczone jest parą świateł (zielone - czerwone) przerywane o okresie 5 sek.
.
.
Wejście od strony Zalewu oznacza na razie jedynie para świateł zielone - czerwone przerywane o okresie 4 sekund. Współrzędne środka wejścia: 54°21,03′N 019°18,71′E
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wydał aktualizację przepisów portowych, a dotyczących portu Nowy Świat: http://edziennik.gdansk.uw.gov.pl/GetActPdf.ashx?year=2022&book=0&position=3400
Tu czeka nas (żeglarzy) sporo niespodzianek, pozwoliłem sobie wybrać kilka i pozostawić komentowanie PT Czytelnikom SSI:
§ 154zh. Śluzowanie dozwolone jest dla statków, jednostek rekreacyjnych wyposażonych w radiotelefon UKF, z którymi łączność jest możliwa na kanale pracy Kapitanatu Portu Nowy Świat.
§ 154zm. 6. Zakazuje się używania odbijaczy w śluzie.
§ 154y. Zaopatrywanie jednostek w paliwo napędowe, wodę, bunkrowanie, prowiant itp. na obszarze redy, portu i śluzy bez uzyskania każdorazowo zgody Kapitana Portu jest zabronione.
Na razie jednak port Nowy Świat formalnie nie istnieje! Nikt dotąd nie ogłosił rozporządzeniem jego granic w sposób przewidziany prawem (art. 45 ustawy o obszarach morskich). Tak więc - zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich - ten port nie istnieje! Tak więc przepisy portowe dla portu Nowy Świat obowiązują... NIGDZIE. Przyznaje to nawet, w jakiś sposób, Urząd Morski na swej stronie https://www.umgdy.gov.pl/mapy/porty-i-przystanie/
Przypominam: port ma być otwarty (dla żeglarzy, nie dla oficjeli) 18 września 2022…
pozdrawiam
Wojtek
===================================================================
ILUSTRACJA DO UZUPEŁNIENIA - Wojtka Bartoszyńskiego:
ODPOWIEDZI NA PYTANIA NADCHODZĄCE DO SSI:
Załączam jeszcze ściągę ze światełek kierujących („tablice świetlne”) ruchem w śluzie. Mam nadzieję, że ich znaczenie będzie zależało od kierunku płynięcia…
„Tablica świetlna” – pod newsem
----------------------------------------------------
§ 154z. 1. Przepływ jednostek przez śluzę może odbywać się zgodnie z sygnalizacją na tablicach świetlnych, po uprzednim kontakcie i otrzymaniem instrukcji od Służby Dyżurnej Kapitanatu Portu Nowy Świat na kanale 68 UKF.
Po przypomnieniu, że jacht jest, zgodnie z przepisami „statkiem”, jeszcze kilka przepisów:
§ 154zl. 1. Zgłoszenie statku do przejścia przez śluzę powinno nastąpić z wyprzedzeniem:
1) z Zatoki Gdańskiej,
[…]
- dla statków niezobowiązanych do korzystania z usług pilota do Kapitanatu Portu Nowy Świat na kanale 68 UKF 2 godziny przed czasem przeprawy śluzowej,
- meldunek powinien zawierać: ostatni port, max. długość, max. szerokość, max. wysokość (air draft), zanurzenie na dziobie i rufie, port przeznaczenia, ładunki niebezpieczne przewożone na statku, ilość osób na burcie, ilość pasażerów, ETA przy boi NS.
2) z Zalewu Wiślanego lub portu Zalewu Wiślanego (innego niż Port Elbląg):
- dla statków niezobowiązanych do korzystania z usług pilota do Kapitanatu Portu Elbląg na kanale 10 UKF a Kapitanatu Portu Nowy Świat na kanale 68 UKF 2 godziny przed czasem przeprawy śluzowej.
3) statki wychodzące z Portu Elbląg 6 godzin przed wyjściem i uaktualnić ETA 2 godziny przed czasem wyjścia,
[…]
- dla statków niezobowiązanych do korzystania z usług pilota do Kapitanatu Portu Nowy Świat na kanale 68 UKF 2 godziny przed czasem przeprawy śluzowej,
§ 154n. 6. Żegluga przez śluzę Nowy Świat jest zabroniona dla jakiegokolwiek statku lub jednostki zespolonej, zarówno pchanych jak i holowanych, chyba że spełnione są wszystkie następujące warunki:
[…]
3) wskaźnik wychylenia steru jest odpowiednio oświetlony;
4) nie ma przedmiotów, ładunku wystającego poza burty statku lub zespołu holowniczego;
§ 154o. 1. Statki cumujące w Porcie Nowy Świat mogą o własnych siłach przeciągać się wzdłuż nabrzeży na odległość nie większą niż długość statku, po uprzednim zgłoszeniu i otrzymaniu zgody Kapitanatu Portu.
2. Postój statków przy stanowiskach cumowniczych - oczekujących, od strony Zatoki Gdańskiej i strony Zalewu Wiślanego dozwolony jest jedynie po otrzymaniu instrukcji i zgody Kapitanatu Portu.
3. Postój statków poza wyznaczonymi miejscami cumowania jest zabroniony.
§ 154x. 1. W Porcie Nowy Świat oraz przy stanowiskach oczekiwania i stanowiskach cumowniczych śluzy zabrania się cumowania burta w burtę statkom i pływającym urządzeniom portowym bez zgody Kapitana Portu.
2. W przypadkach uzasadnionych bezpieczeństwem żeglugi lub porządkiem portowym Kapitan Portu może nakazać usunięcie jednostki cumującej do burty innej jednostki na koszt cumującego do burty
§ 154zb. 1. Żegluga na obszarze Portu Nowy Świat, śluzy i nabrzeży oczekiwania po obu stronach śluzy dozwolona jest dla jednostek tylko przy użyciu silnika.
2. Kapitan Portu może zezwolić na przejście śluzą jednostkom ponadgabarytowym i bez napędu, po określeniu warunków przejścia i wydaniu jednorazowej zgody.
§ 154zq. Mycie pokładów, okien, nadbudówek na terenie Portu Nowy Świat jest zabronione.