Fotografuje i pisze Tomasz Piasecki – żeglarz – armator małego jachtu i miłośnik starych i bardzo starych żaglowców. Historyczne repetycje
Colonela zmobilizowały go do przetrząśnięcia archiwalnych domowych zapisów fotograficznych. No i mamy news dla smakoszy.
Tomasz zapowiedział swoją wizytę na stosku ZAGLI na targach „Wiatr i Woda”.
Będzie okazja porozmawiać i o żaglowcach.
..
Zyjcie wiecznie !
Don Jorge
--------------------------------
Drogi Jerzy,
Bardzo interesujący artykuł Andrzeja Remiszewskiego o historii pięknego holenderskiego szkunera Regina Maris zachęcił mnie do napisania kilku zdań o mniej znanym następcy tego statku, drugiej Reginie Maris, zbudowanej Holandii znacznie później, bo w 1970 r.
Ta współczesna Regina Maris jest stalowym szkunerem topslowym, który na trzech masztach może nieść łącznie żagle o powierzchni ok. 600 m2,
Statek był zbudowany jako trawler rybacki na łowiska Morza Północnego, ale w 1990 roku został przebudowany na żaglowiec turystyczny, przeznaczony do rejsów czarterowych.
Wymiary szkunera są następujące długość kadłuba LOA (lenght over all) - 41.6 m, długość z bukszprytem - 48 m, szerokość - 6.9 m, zanurzenie 2.8 m, a pojemność rejestrowa wynosi 149 GT (Gross Ton).
Statek ma pojedynczy motor o mocy 365 PS (ok. 370 KM).
S/V Regina Maris w dziennych rejsach spacerowych zabiera na pokład do 80 osób, a na dłuższe rejsy może przyjąć 36 osób w kabinach dwu- i czteroosobowych.
Statek bazuje w Kilonii i działa w ramach stowarzyszenia TSC (Traditional Sailing Charter), a żegluje głównie wożąc turystów po Bałtyku, chociaż odbywa też podróże oceaniczne.
Fotografie statku są tutaj: https://www.t-s-c.de/unsere-schiffe/regina-maris/
Przy okazji kilka zdjęć ze zlotu tych pięknych zaglowców we Flensburgu w roku 2014, wśród których najstarszy był trójmasztowy szkuner S/V Amphirite bandery niemieckiej.
Ten piękny statek został zbudowany w 1887 (czyli 131 lat temu) roku przez jedną z najbardziej znanych, także żeglarzom, brytyjską stocznię Camper & Nicholson, mieszczącą się w Gosport, Hampshire.
Stocznia C&N budowała chyba prawie wszelkie rodzaje statków, a w świecie żeglarskim zasłynęła projektami Charlesa Nicholsona, z którego deski zeszły jachty od 27 stopowych łódek rodzinnych - do olbrzymich jachtów klasy "J".
Główne wymiary S/V Amphitrite są następujące: długość LOA - 38.30 m, długość z bukszprytem - 44.33 m, szerokość B - 5.72 m, zanurzenie - 3.70 m, powierzchnia żagli ok. 600 m2. Statek ma 29 koi, a napęd pomocniczy stanowią dwa silniki diesla o mocy 180 KM każdy.
S/V Amphitrite jest znakomicie utrzymana, wręcz wypieszczona, a zarazem jest jedynym drewnianym szkunerem w tym szacownym gronie, gdzie przeciętny wiek statków oscyluje w przedziale około 90 do 100 lat.
Statek żegluje na Morzach Bałtyckim i Północnym oraz na Atlantyku, na trasie karaibskiej, pełniąc funkcję jednostki szkolnej dla młodzieży dla stowarzyszenia Deutsches Jugendwerk zur See.
Żeglowanie na tej klasy statkach jest źródłem niezwykłych wrażeń, więc na ogół statki TSC nie narzekają na brak klientów zwłaszcza młodych, mimo stosunkowo sporej floty, która w samej tylko grupie szkunerów liczy ponad dwadzieścia jednostek.
Fotografie Minervy, Pedro Donckera, Atlantis, Artemis oraz Amphtrite załączam .
Żyj wiecznie !
tomek
Mam prośbe do Szanownego Klanu SSI :
Uprzejmie się zapytowywuję :
Czy ktoś coś wie o zlotach żaglowców , czy regatach żaglowców na Adriatyku ?
Albo trochę szerzej na Śródziemnym?
Gdzie i kiedy ?
Pozdrawiam
Witold Pawłowski
Drogi Jerzy,
Pytanie Pana Pawłowskiego o regaty żaglowców na Adriatyku albo na Morzu Śródziemnym brzmi bardzo niewinnie, ale rzeczywistości jest nieco przewrotne.
Rejon dotyczy bowiem najbardziej żeglarskiego akwenu Europy, Mare Nostrum, gdzie rozgrywane są wszystkie ważniejsze regaty, może z wyjątkiem najsłynniejszych: Cowes Week, Kieler Woche czy Fastnet Race.
Trasy licznych regat atlantyckich pomijam celowo, bo rzecz dotyczy raczej Morza Śródziemnego, a to jednak trochę gdzie indziej :-)
Skoro zostałem wezwany do tablicy - to spojrzałem w przestrzeń Internetów i oto co się okazało.
Dla porządku zaznaczam, że mowa tylko o wycinku tego co ma się dziać w regatowym światku śródziemnomorskim, ponieważ kompletna informacja pewnie dałaby się zebrać, ale jej objętość przekraczałaby możliwości publikacji nie tylko w SSI, ale także w niejednej książce.
Żeglarskie i turystyczne są Adriatic Lagoon Regatta 2018, o których więcej jest tutaj:
http://www.catamaran-charter-croatia.com/fr/adriatic-lagoon-regatta.asp
Wenecja będzie bazą dla dwóch wspaniałych regat.
Na początku września będą rozgrywane Regatta Storica di Venezia, ale uwaga - są to voga alla veneta, czyli regaty wioślarskie w stylu weneckim.
Regaty poprzedza historyczna parada XVI-wiecznych łodzi weneckich a gondolierzy noszą tradycyjne stroje z epoki.
Więcej o tych regatach: http://www.wheremilan.com/events/historical-regatta-venice-september-2018/
Dla koneserów niewątpliwie będą ucztą regaty o dźwięcznej nazwie La Veleziana 2018, których nazwa jest połączeniem rzeczownika vele (żagle) i przymiotnika veneziana, którego tłumaczyć nie trzeba. Te regaty będą się odbywać w październiku br..
Więcej tutaj: http://www.raceandc.com/160-veleziana-2016-venezia
W Genui rozpoczną się po koniec kwietnia regaty 222 Minisolo - 22 Pertutti.
Określenie Minisolo dotyczy oczywiście klasy MINI 650, natomiast Pertutti to klasa ORC.
Więcej tutaj: http://www.circolonauticomga.it/index.php/attivita/222-minisolo-222-pertutti
Regaty Rolex Giraglia 2018 będą rozgrywane po raz sześćdziesiąty szósty, co jest calkiem niezła okazją do świętowania.
Regaty mają trzy trasy, które zawsze zahaczają o St. Tropez, a udział biorą jachty ORC, Maxi, Wally i Swan One Design, co mówi samo za siebie.
Informacje o tym wydarzeniu są tutaj: http://www.yachtclubsanremo.it/en/regata/giraglia-rolex-cup-2018/
Regates Royales Cannes są bliskie szczytu prestiżowych wydarzeń żeglarskich, o ile nie są samym szczytem.
Jachty, sprawność załóg, manewry, oprawa - wszystko to robi niezapomniane wrażenie.
Więcej tutaj: https://www.regatesroyales.com/fr/
Regaty Nice Ultimed zaczynają się i kończą w Nicei, a trasa prowadzi dookoła Sardynii, Korsyki oraz Balearów, via Marsylia.
To wyścigi największych trimaranów, najlepszych skiperów i ogromnych emocji.
O regatach tutaj: http://www.niceultimed.com/fr
Marsylia to jak wiadomo jedno z największych centrów żeglarskich na Morzu Śródziemnym.
Nie da się opisać regat planowanych na bieżący rok w Marsylii, więc najlepiej skorzystać z tego adresu: http://www.lanautique.com/regates-societe-nautique-marseille.asp
I to by było na tyle - jak mawiał Profesor Jan Tadeusz Stanisławski.
Żyj wiecznie !
tomek