ZMARŁ KONSTRUKTOR "Vagabonda" i "Spanielka".
Donosi nam o tym smutnym wydarzeniu Roman Piechowiak, którego znacie z okienka SSI.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
.
----------------------------------------
.
Witam Don Jorge
Lutowy numer miesiecznika "Voile et Voilier" donosi o smierci znanego nam architekta Gilberta Caroff'a.
Zmarl 19 grudnia w Allègre - Francja. (departament 43)
Dla przypomnienie na jego desce kreslarskiej urodzily sie miedzy innymi jachty "Vagabond" i "Spanielek".
Seria stalowych CHATAM do morskiej wloczegi ktorego najmniejszy model (28) zbudowalem i z nim plywam po Morzu Srodziemnym.
Lutowy numer miesiecznika "Voile et Voilier" donosi o smierci znanego nam architekta Gilberta Caroff'a.
Zmarl 19 grudnia w Allègre - Francja. (departament 43)
Dla przypomnienie na jego desce kreslarskiej urodzily sie miedzy innymi jachty "Vagabond" i "Spanielek".
Seria stalowych CHATAM do morskiej wloczegi ktorego najmniejszy model (28) zbudowalem i z nim plywam po Morzu Srodziemnym.
Pan Caroff zamiescil w PDF CHATAM 28 dwa zdjecia mojej "ULTIMA T".
Jedno z budowy w Polsce i drugia na wodzie niedaleko Cassis w Francji.
Gilbert Caroff jest uwazany za "wynalazce" podwojnego steru.
http://www.caroff-duflos-architecture-naval.com/
Pozdrawiam.
Roman
Dopiero dziś odzyskałem możliwość wchodzenia na Twoją stronę
Nie ma w nich śladu o "Spanielku" !!!
No cóż, pamiętamy jak z portretów wielkiej czwórki, znikali kolejno Engels, Marks. Takie przetasowania widzimy i dzisiaj, chociażby w najnowszej historii Polski i w szkolnych podręcznikach.
"Cudze chwalicie, a swego nie znacie..." , to dedykacja dla autora tego newsa.
Pozdrawiam Ciebie i Czytelników,
pare slow do komentarza dotyczacego architekta "Spanielka".
Ze SPANIELKIEM wiaze sie pewe nieporozumienie. W/g wypowiadzi Gilberta Caroffa (niastety z pamieci bo dokument pisemny czeka na moj powrot na ląd gdzies dobrze schowany). Kuba Jaworski sie z nim skontaktowal w celu zaprojektowania jachtu 6,50 do regat Dopiero po pewnym czasie Gilbert Caroff zorientowal się że Jaworski szuka bardziej sponsora niz architekta. Plany byly juz zaawansowane w/g wymagan Jaworskiego. Jaworski sam zbudowal "Spanielka" w rekordowo krotkim czasie. Mysle ze mozna powiedziec ze projekt jest tych dwoch niezwyklych ludzi. Ale podpisany przez Caroffa. Co do tego nie mam watpliwosci.
Ponizej krotki tekst z blogu HISSE-ET-OH z 16 czerwca 2006. Wymiana pogladow dotyczy planow jachtow Caroffa i ich zdolnosci nawigacyjnych. Ktorej kopie tlumacze. Wymiana opinii jest dluzsza wiec moze sie to wydawac wyrwane z kontekstu. Moim zdaniem nie ma sansu wszystkiego tlumaczyc . Niestety nie udalo mi sie zidentyfikowac autora.
« 1° tabarly, 2° birch, 3° jaworski (z pamieci) colas byl zdyskwalifikowany z powodu przerwania rejsu na zmiane falow. na zalaczonym zdjeciu ( na blogu jest zdjecie SPANIELA II - wyjasnienie tlumacza)
jest jego n°2 (1980) ktora jest powiekszona replika "Spaniela I" ale wciaz z dwoma sterami. "Spanielek" byl narysowany przez Caroffa wedlog pomyslu Jaworskiego. mialem okazje plywac na "Spanielku" na Karaibach. on ("Spanielek") bral udzial w regatach mini w 77 i 79 roku (chodzi o Mini Tranzat 6.50 - dopisek tlumacza). widzialem go jak zostal zniszczony wyrzucony na skaly na falach spowodowanych cyklonem «luis».
Wracajac do tematu pamietam ze "Spanielek" mial tendencje dryfowac po kazdym zwrocie. stery byly naprawde male. Wydawal mi sie zrownowazony na pelnych kursach. Z drugiej strony , na wiekszych jachtach z dwoma sterami manewry na silniku sa trudne. Niektorzy dolozyli ster centralny «
http://www.hisse-et-oh.com/forums/forums-techniques/messages/174954-bi-safrans
---
transat 76
1° tabarly , 2°birch , 3° jaworski (de mémoire ) colas avait été declassé suite à un arret pour changer ses drisses . la photo jointe doit donc etre celle de son 2° voilier ( 1980) qui est la réplique en plus grand de spaniel I mais toujours avec les 2 safrans angulés. spanielek a été dessiné par Caroff selon les idées de Jaworski . j'ai eu l'occasion de naviguer sur spanielek aux antilles - il a courru la mini en 77 et en 79 . je l'ai vu etre détruit, drossé sur les rochers, par les houles genérées par le cyclone "luis". pour en revenir au sujet : je me rappelle que spanielek avait tendance à dériver apres chaque virements de bord . les safrans etaient vraiment mini. il m'a semble très stable au portant . d'autre part sur les plus gros voiliers ,les manoeuvres moteur sont difficiles avec un bi-safrans ;certains ont meme ajouté un safran central !
vendredi 16 juin 2006 12:03
------------------------------------------------------------
Birch plynal trimaranem czy katamaranem wiec jak wiemy Jaworski zajal nieszczesna drugie miejsce.
Tu tez troche o "Spanielku" i Jaworskim.
http://polskieszlakiwodne.pl/aktualnosci/1841,Jachty_Kuby_Jaworskiego#
I jeszcze zdjecia "SPANIELKA" na stronie Gilberta Caroffa.
http://www.caroff-duflos-architecture-naval.com/?rub=album_mono&page=1
Szkoda ze tak malo informacji na ten temat mozna znalezc w internecie. Moze ktos ma wypowiedz i wspomnienie Jaworskiego.
Plany jachtu "SPANIELEK" pewnie jeszcze gdzies sa.
Przepraszam za ewentualne bledy i braki wiedzy w temacie.
Pozdrawiam .
Roman Piechowiak