Ręce opadają. Najpierw ktoś, nie wiadomo jakim prawem wprowadza zakaz żeglugi na wodach zarządzanych przez administracje morską. Ciekawe, czy z tą administracja to uzgadniając.
Potem, po serii scysji i konfliktów z żeglarzami, gdy SAJ podejmuje się interwencji, przez miesiąc trwa cisza, (a sezon tez trwa!).
No i wreszcie przychodzi odpowiedź. No i ministerstwo zapowiada „uzgodnienia”. W swej ogromnej łaskawości warszawskie urzędy obiecują zwężenie zakazanej strefy o 0,3 Mm i to w pokrętny sposób – najpierw tworząc zakaz, a potem, częściowo go ograniczając. Pewien doświadczony zawodowiec zadał tu pytanie: a jak to zostanie opisane na mapach? Jak to zostanie przełożone na angielski, czy niemiecki? Jak to użytkownicy map będą w stanie pojąć? Co zrobi skipper zagranicznego jachtu, by skorzystać z łaskawości władzy? Czy podda się dobrowolnej polskiej inspekcji? Oj to będzie przeżycie warte opisania we wszystkich zachodnioeuropejskich miesięcznikach żeglarskich!
I jeszcze cytat z owego zawodowego kapitana: Rozumiem, że diesle rybaków, łowiących na podstawie opłaconych w SPN pozwoleń "kulturowych" w ogóle nie zakłócają działania hipotetycznych urządzeń hydroakustycznych do monitoringu "składników przyrody". Albowiem, jak to powszechnie wiadomo, diesle kulturowo-rybackie diesle robią pam, pam pam... Zupełnie inaczej, niże diesle jachtowe, które robią pum, pum, pum.
Gdańsk, 25 sierpnia 2016
Szanowny Pan Marek Gróbarczyk
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Ul. Nowy Świat 6/12
00-400 Warszawa
Dziękujemy bardzo za odpowiedź na nasz wniosek, sygnowaną DTM.I.5205.2.2016.CP NK:7079/16 z dnia 3 sierpnia.2016 r. Niestety nie w pełni możemy zaakceptować ja w całości. Cieszymy się, iż po naszym wystąpieniu nastąpiło zdynamizowanie działań i spotkanie z lipca br.
Dwa akty prawne t. j. ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. z 2013 r. poz.934, z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2015 r. poz.1651 z późn. zm.) w sposób jednoznaczny ustanawiają kompetencje dyrektorów urzędów morskich (dalej DUM) w zakresie zagadnień dotyczących ochrony środowiska na poziomie odpowiadających im terytorialnie urzędów i organizacji odpowiedzialnych za ochronę środowiska. Nadanie takich, ustawowych uprawnień DUM jest oczywiste ze względu na spójność administrowania obszarami morskimi, jak i realne kompetencje fachowe pracowników administracji morskiej.
W przypadku Słowińskiego Parku Krajobrazowego mamy kolejny przykład uzurpowania sobie przez podmioty stanowiące ograniczenia dla parków krajobrazowych prawa do ich wprowadzania na obszarach morskich. Analogiczna sytuacja istnieje na obszarze Zatoki Puckiej, gdzie rozsądne zarządzenie DUM stoi w sprzeczności z uchwała Sejmiku Wojewódzkiego podjęta wedle naszej wiedzy w wyniku presji RDOŚ w Gdańsku.
Ponadto ograniczenia „parkowe” nie zostały skonsultowane z podmiotami zainteresowanymi żeglugą na wodach pomiędzy Łebą, a Rowami: organizacjami rybackimi i żeglarskimi w szczególności.
Zaproponowane rozwiązanie w postaci „korytarza” o szerokości 0,3 mili morskiej jest absurdem. Dla jachtów żaglowych jest skrajnie niebezpieczne lub niemożliwe do przestrzegania.
Z zadowoleniem przyjmujemy zapowiedź poprawy sposobu informowania o istnieniu strefy dopóki ona istnieje. Realizacji nasze Stowarzyszenie będzie się skrupulatnie przyglądać. Przy okazji pragniemy zwrócić uwagę na nieprzestrzeganie przez BHMW rozporządzenia ministra obrony narodowej z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie stref zamkniętych dla żeglugi i rybołówstwa na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej w odniesieniu do stref 6, 6a, 6b, 6c, wydanego zgodnie z ustawą o obszarach morskich w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej. Pełny kalendarz zamykania tych stref powinien był zostać ogłoszony w grudniu2015 roku, codo tej pory nie nastąpiło.
Szanowny Panie Ministrze, oczekujemy konsekwentnych działań porządkujących podniesione w naszym piśmie kwestie.
Z poważaniem
PREZES
Andrzej Remiszewski, j.kpt.ż.w.
Andrzej Remiszewski
--------------------------------------------------------------
Don Jorge,
Może komentując odpowiedź na pismo Ministra, warto pokazać komentowane pismo:http://www.saj.org.pl/pobierz/174/odpowiedz-2016-08-03-pdf.html
W piśmie ministra napisane jest m.in., że "odnosząc się do kwestii braku komunikatów" o zakazie "podjęte zostały w drugiej połowie 2015 działaniach w przedmiotowej sprawie".
Działania te były jednak mało skuteczne.
O istnieniu strefy przy Słowińskim Parku Narodowym nie ma żadnej informacji w najnowszym wydaniu "Locji Bałtyku – wybrzeże polskie 502" (dostępna od końca lipca 2016).
Nie było też takiej informacji w żadnych ostrzeżeniach nawigacyjnych w 2015 i 2016 roku (również lokalnych), ani w Wiadomościach Żeglarskich.
W najnowszym wydaniu atlasu map dla małych jednostek (kwiecień 2016) strefa też nie jest zaznaczona jako objęta zakazem żeglugi.
Pozdrawiam,
Marcin
O poziomie Zastępcy Dyrektora ds Gospodarki Morskiej świadczy sformułowanie "akwen wód".
Dalej już nie czytałem.
--
Zygmunt