JAK LIBERALIZACJĘ WIDZI
News ciekawy ze względu na osobę Autora oraz jego wieloletnie relacje (i przygody) z Polskim Zwiazkiem Żeglarskim. Być może pamiętacie jego niedawny komentarz podnewsowy, w którym przekonywał Czytelników SSI, że PZŻ wcale nie jest taki drogi, jak jest postrzegany. Mnie natomiast się wydaje, że wszystkie te dywagacj, dysputy już dawno straciłby rację bytu, gdyby PZŻ został wreszcie sprowadzony do roli normalnego związku sportowego - zajmującego i troszczącego się wyłącznie o sportowców. Gdyby nie uparte brużdzenie i ingerowanie w zapisy prawa - można by już uznać, że sprawa załatwia się sama, bo praktycznie - kto z "przyjemniaczków" przejmuje się teraz tym bezzębnym tworem.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
-------------------------------
Drogi Jurku
Wysyłam Ci moje zdanie o liberalizacji, przypominam że jest ono niezmienione od roku 1981, to jest moja barykada, której nie zamierzam
przesuwać w żadną stronę.
pozdr
K
___________________________________ 
Wolność jednego człowieka zaczyna się tam gdzie się kończy wolność drugiego rzecz o liberalizacji i sprzeczności interesów
Każdy jeden ruch powoduje zabranie części wolności jednym na rzecz zwiększenia wolności drugich
W sytuacji „przyjemniaczków” sprawa jest w sumie dość prosta.
Patenty:
Stan zastany:
A.    Grupa ludzi (armatorów), która żeby żeglować sprawiła (kupiła lub zbudowała) sobie jachty.
B.     Grupa ludzi (kapitanów jachtowych), która żeby zarabiać na żeglarstwie (lub tylko pływać na cudzy koszt) zdała serię ciężkich egzaminów.
Co powoduje liberalizacja?
Uwolnienie skiperów jachtów przyjemnościowych od posiadania patentów zwiększa wolność tym pierwszym kosztem tych drugich. Kapitanom zabrała możliwość żeglowania na koszt innych a armatorom dala możliwość pływania samodzielnego.
Jak to się przekłada na rozwój żeglarstwa?
Z pewnością pozytywnie, im więcej będzie jachtów tym bardziej żeglarstwo się będzie rozwijać, dlatego trzeba mobilizować ludzi do kupowania i budowania jachtów a nie do zdawania egzaminów.
Rejestracje i przeglądy:
Stan zastany:
A.    Grupa ludzi (armatorów), która aby żeglować sprawiła (kupiła lub zbudowała) sobie jachty.
C.     Grupa ludzi (konstruktorów), która chce zarabiać na żeglarstwie projektowaniem jachtów.
D.    Grupa ludzi (inspektorów), którzy, chcąc zarabiać na żeglarstwie zdali egzamin by jachty przy dopuszczeniu do ruchu wymagały ich pracy.
Co powoduje liberalizacja?
1.       Uwolnienie jachtów od obowiązkowych przeglądów zwiększa wolność armatorom kosztem inspektorów na konstruktorów nie będzie miała wpływu.
Jak to się przekłada na rozwój żeglarstwa?
Pozytywnie, każdy armator wie (a przynajmniej powinien wiedzieć) co jest dla niego bezpieczne, a skoro nie wie i nie zwróci się do tego który wie, to sam poniesie tego konsekwencje, wprawdzie oszczędności na wynagrodzeniu inspektora jest niewielka, ale umożliwia to armatorowi kupienie czegoś co naprawdę jest mu potrzebne a niekoniecznie jest ujęte w przepisach.
2.       Uwolnienie jachtów od obowiązkowych rejestracji  zwiększa wolność armatorom kosztem konstruktorów bo przede wszystkim uderza to w nich.  Spowodowało to niestety duży krok do tyłu. Każdy z nas przypomina sobie stare poczciwe „Żagle” gdzie w każdym numerze była co najmniej jedna oferta konstrukcji i możliwość zakupu planów i prawa do budowy, dziś już tego nie ma, dlaczego? Bo wówczas, rejestrując jacht wybudowany „garażowo” należało przedstawić organowi rejestrowemu zgodę konstruktora na budowę, dziś jak nie ma rejestracji nikt nie broni nikomu wybudować dowolnego jachtu i pływać nim bez opłacenia konstruktora. im więcej będzie młodych konstruktorów i zdrowa konkurencja między nimi tym więcej będzie dobrych polskich jachtów a brak obowiązkowej rejestracji ten trend zatrzymał.  Wielu młodych ludzi nie widząc szans wyegzekwowania pieniędzy za swoja pracę nie podejmie się tego zawodu będzie robić co innego czyli:
a.       Będzie zdecydowanie mniej polskich konstrukcji jachtowych.
b.       Zniszczyło to garażową produkcję jachtów – odebrało możliwość samodzielnej budowy dziś jak ktoś chce mieć nowy, nowoczesny jacht jest skazany wyłącznie na stocznię, mniej ludzi na to stać i   siła rzeczy mniej będzie jachtów.
c.       Mniej będzie „młodych gniewnych” konstruktorów zatem mniej będzie nowatorskich rozwiązań.
Nasze dzieci i wnuki będą pływać na jachtach zagranicznych lub przestarzałych.
Sprawa się komplikuje przy jachtach zarobkowych, tam wszystkie wyżej wymienione grupy chcą zarabiać na żeglarstwie a dochodzi jeszcze jedna grupa, tych którzy mają dać pieniądze, i za swoje pieniądze chcą bezpiecznie spędzać wakacje na cudzych jachtach.
Należy rozważyć jaki wpływ na bezpieczeństwo pasażerów i czarterobiorców mają patenty i przeglądy. Wszak niemalże w każdej działalności usługowej są obostrzenia wymagające kwalifikacji od usługodawców i atestów od sprzętu, Jeżeli chcę zaprosić kogoś na obiad moje mieszkanie nie musi mieć odbioru sanepidu, a osoba przygotowująca posiłek nie musi mieć ani badań ani kwalifikacji. Jeżeli popłynę na rejs a zostawię przyjaciołom klucze od mieszkania, to moje mieszkanie nie staje się hotelem, nawet jak w rewanżu zapełnią mi barek. Per analogium jak zostawiam koledze mój jacht to jest on nadal rekreacyjny i jest to całkiem inna bajka niż wypożyczanie takiego samego jachtu za pieniądze przez firmę czarterową.
Uwolnienie od patentów i przeglądów (nie rejestracji !!!) winno obejmować jedynie jachty stricte przyjemnościowe. Kolejny istotny problem to kto i w jaki sposób powinien weryfikować skiperów i oficerów komercyjnych i inspektorów dopuszczających do ruchu jachty komercyjne. W minionych latach robił to PZŻ, niegdyś robił to dobrze, ale kto ma robić to teraz?
.
Krzysztof Kwaśniewski
__________________
/Kapitan Jachtowy, instruktor żeglarstwa PZŻ, sędzia PZŻ klasy Państwowej, inspektor techniczny PZŻ, mierniczy PZŻ (bez aktualnej licencji), Kapitan Motorowodny, licencja PZMiNW na holowanie obiektów pływających , licencja PZMiNW na holowanie statków powietrznych, instruktor Sportu w Żeglarstwie Regatowym (zawodowe), Trener żeglarstwa II klasy (zawodowe), stermotorzysta żeglugi śródlądowej (zawodowe),  starszy instruktor ISSA, młodszy ratownik wodny WOPR (niezweryfikowany), płetwonurek III stopnia LOK (niezweryfikowany)/
.
P.S. Przed wysłaniem tekstu Jurkowi zapaliłem sobie papierosa i traf chciał iż wzrok mój padł na napis na paczce: „palenie zabija” może było  by zasadne, by obligatoryjnie zobowiązać dystrybutorów sprzętu żeglarskiego, by do każdej instrukcji obsługi była załączana wklejka z niezbędnymi przepisami, producentów łodzi i wypożyczających łodzie, by taka wklejka znajdowała się na każdej łodzi (od kajaka i roweru wodnego począwszy) oraz by tablice zawierające to samo musiały obowiązkowo wisieć na wszystkich przystaniach, podobnie jak w pubach wisi (nikomu niepotrzebny) napis „alkohol szkodzi zdrowiu”.
Krzysztof
Komentarze
błędny punkt startu - prowadzi do fałszywej mety Andrzej Colonel Remiszewski z dnia: 2011-11-13 18:25:30
liberalizacja według kpt. Kwaśniewskiego Marek "Biały Wieloryb" Popiel z dnia: 2011-11-13 19:18:02
wypadki: debiutanci i eksperci Mirosław Czerny z dnia: 2011-11-14 08:03:04
Andrzejowi i Mirkowi odpowiadam Krzysztof Kwaśniewski z dnia: 2011-11-16 07:10:01
byle dobrowolnie - żadnych półśrodków ! Mariusz Wiącek z dnia: 2011-11-17 08:40:20
rejestrujemy wszystkie jachty, ale przeglądamy tylko komercyjne Krzysztof Kwaśniewski z dnia: 2011-11-17 18:08:05
teraz kolej na troskę o interes konstruktorów ? Mariusz Wiącek z dnia: 2011-11-17 19:07:09
teraz w obronie praw autorskich Krzysztof Kwaśniewski z dnia: 2011-11-18 12:24:11
jak rejestracja ma ochronioć prawa autorskie ? Andrzej Colonel Remiszewski z dnia: 2011-11-18 18:05:22
Po co pan Kwaśniewski wybiega przed konstruktorów Mariusz Wiącek z dnia: 2011-11-18 22:28:22
nie chcę aby obca bandera była jedynym kluczem do wolności Edward "Gale" Zając z dnia: 2011-11-19 16:31:00
kupili łódkę i płacą za jej konserwację Mariusz Wiącek z dnia: 2011-11-19 16:35:32
wtedy się na tym jeszcze nie zarabiało Krzysztof Kwaśniewski z dnia: 2011-11-20 11:20:33
Pieśniewski i Skrzat niczego rejestracjom nie zawdzięczają ! Andrzej Colonel Remiszewski z dnia: 2011-11-20 16:07:08
rejestracja chroniła prawa autorskie Krzysztof Kwaśniewski z dnia: 2011-11-21 05:30:04